Renaults sportsbilmerke Alpine kommer uansett ikke til USA. Finansdirektør Duncan Minto peker på markedsuro som årsaken til tilbaketrekningen.
Alpine, Renaults sportsbilmerke, har trykket på pauseknappen på den planlagte lanseringen i USA. Beslutningen betyr en utsettelse av introduksjonen av syv nye modeller på det amerikanske markedet.
Renault-gruppens finansdirektør, Duncan Minto, forklarer bakgrunnen for avgjørelsen.
Duncan Minto peker på den nåværende ustabiliteten i det amerikanske markedet. Han mener at timingen for en stor investering i en amerikansk lansering ikke er riktig akkurat nå.
«Gitt det som skjer i USA akkurat nå, tror jeg ikke det er riktig tidspunkt å bruke penger på», sa Duncan Minto i et intervju med Automotive News .
Utsettelsen kommer på et tidspunkt hvor Renault-gruppen jobber med å redusere sine totale kostnader. Minto beskriver avgjørelsen som «helt normal» i den nåværende økonomiske situasjonen.
Renault har ellers hatt store ambisjoner for Alpine-merket. Planen har lenge vært å utvide merkets globale tilstedeværelse betydelig.
Alpines mål og fremtidsplaner
Målet er å øke Alpines årlige salg fra de nåværende få tusen bilene. Ambisjonen er å selge 150 000 biler per år innen 2030.
Det amerikanske markedet var ment som en avgjørende brikke i den vekststrategien. Lanseringen av syv nye modeller var forventet å drive salget i USA.
Den planen er nå midlertidig satt på vent. Finansdirektøren understreker imidlertid at dette er en pause, ikke en permanent kansellering.
Håpet om å se Alpine-biler på amerikanske veier lever videre. Renault har tidligere undersøkt mulighetene for distribusjon i USA.
Det har vært samtaler med den store forhandleren Autonation. Autonation er en betydelig aktør med salg av 31 forskjellige bilmerker i USA.
Alpine A110 og elbilen A290
I fjor sto Autonation for et salg av nye biler til en verdi av omtrent 81 milliarder danske kroner. Et samarbeid kunne ha gitt Alpine en sterk start i USA.
I dag tilbyr Alpine primært den lette sportsbilen A110. Den er kjent for sine koregenskaper og fokuserte design.
Merket ekspanderer også mot elektrifisering. De har introdusert elbilen A290, en sporty kombikupé med 220 hestekrefter.
For den gjennomsnittlige amerikanske bilkjøperen betyr nok ikke den utsatte lanseringen så mye. Alpine er et nisjemerke.
Det er spesielt bilentusiaster som må væpne seg med tålmodighet. Først og fremst går de glipp av muligheten til å velge et annet europeisk sportsbilmerke.
Renault fortsetter utviklingen av Alpine og modellutvalget. Fremtiden vil vise når de amerikanske planene blir relevante igjen.