11. desember, 2024

Frankrike krever krisestøtte til elbiler fra EU

Frankrikes industriminister Marc Ferracci har krevd at EU kommer med en europeisk krisepakke som inkluderer må pumpe ut tilskuddskroner til nye elbiler.

Frankrikes industriminister, Marc Ferracci, krever nå at EU skal pumpe penger inn i en omfattende krisepakke med støtte til både bil- og stålindustrien i Europa.

Ministeren fremhever behovet for støtte til europeiske elbiler for å tåle konkurranse fra kinesiske produsenter som har vunnet terreng med sine billigere og teknologisk avanserte modeller.

Ferracci påpeker at den europeiske bilindustrien, spesielt når det gjelder produksjon av elbiler, er under press fra Kina.

For å sikre overlevelse og konkurranseevne til europeiske produsenter foreslår han at EU innfører økonomisk støtte til de som ønsker å kjøpe europeisk produserte elbiler.

Dette tilskuddet kan være basert på et system som ligner det Frankrike allerede har. Her er størrelsen på støtten i kroner og øre avhengig av hvor miljøvennlig produksjonen av bilen har vært.

LES OGSÅ: 48.000 har bestilt en elbil fra 2007 som ikke eksisterer ennå

Ferracci mener at en slik ordning kan være et viktig skritt mot å styrke europeiske selskaper i en tid med intens konkurranse.

Det skriver Reuters .

I tillegg til bilindustrien trekker Ferracci også frem stålsektoren, som han sier står overfor lignende utfordringer. Han understreker behovet for strengere importregler mot kinesisk stål, som konkurrerer med europeiske produsenter på både pris og teknologi.

Ferracci håper at EUs kommende initiativ, kjent som «Clean Industrial Deal», vil skape et gunstig marked for klimavennlig stål. Dette kan potensielt støtte EUs grønne mål ved å redusere industriens avhengighet av importert stål, som ofte produseres under mindre strenge miljøkrav.

Ferraccis forslag til krisepakke må sees på som et svar på de økonomiske utfordringene som har rammet flere av Europas store industrier de siste årene. EU har også allerede lagt en straffetoll på toppen av importavgiften som kinesiske merker betaler for elbiler.

Den nye regelen rammer imidlertid også europeiske bilprodusenter. Faktisk mener Volkswagen-konsernet at regelen kan bety døden til minst ett bilmerke. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Tesla-eieren mente han fikk øyeskader av å parkere riktig

En Tesla-eier trodde han kunne omgå parkeringsavgifter ved å...

EU’s storste parti: Forbud mod fossilbiler skal fjernes i 2025

Den største partigruppen i EU-parlamentet sier nok en gang...

98 prosent av fartsbøtene kommer fra fotobokser

98 prosent av bilister som kjører for fort blir...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske...

Kjøpte et korkort på en pub – trodde det var ekte

I retten forklarte en mann i 50-årene at han...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...