Stellantis-gruppen reagerer nå på sviktende salg av Fiat 500e og gjør elbilen om til en hybridbil med bensinmotor.
Den ikoniske nytolkningen av Fiat 500 fra 2007, som ble lansert som elbil for fem år siden, får nå en bensinmotor. Igjen.
Stellantis, Fiats morselskap, har besluttet å legge til en Fiat 500 hybrid i programmet sitt. Dette er et svar på skuffende salg av den elektriske Fiat 500e.
Salget av Fiat 500e har ikke innfridd de opprinnelige forventningene. Den elektriske modellen var ment som det den moderne byboeren ville stå i kø for i en bil. Men den kua ble aldri dannet.
Som en konsekvens har fabrikken i Mirafiori, som ligger utenfor Torino, måttet sette produksjonen på pause ved flere anledninger.
Alt for å hindre at Fiat brenner ut med for mange lagre av usolgte biler. Derfor endrer Stellantis og Fiat nå kursen betydelig for småbilen.
Den opprinnelige planen om at Fiat 500 skulle være en utelukkende elektrisk bil blir forlatt. I stedet vil kundene snart bli tilbudt en Fiat 500 forbrenningsmotor og hybridteknologi.
Produksjonen av den nye hybridmodellen skal etter planen starte for alvor i november. Men italienerne tester allerede bilen både inne og ute på fabrikken.
Fiat 500 Hybrid: Design og drivlinje
Det ytre designet til den kommende Fiat 500 Hybrid vil være nesten identisk med den nåværende elektriske 500e. Bare noen få, mindre detaljer vil skille de to variantene fra hverandre.
En av de synlige forskjellene skyldes hybridmodellens behov for mer kjøling av forbrenningsmotoren. Dette forklarer kamuflasjen som er observert på forsiden av de første prototypene.
Et lite antall biler er allerede produsert i små mengder. Ut fra de første bildene av interiøret er det tydelig at bilen vil bli levert med tre pedaler. Så manuell girkasse.
Ellers er kupeen svært lik den du kjenner fra den elektriske modellen. På denne måten håper Fiat å kunne selge bilen fra begynnelsen av neste år.
Markedstrender og det historiske perspektivet
I Europa opplever bilmarkedet for tiden en generelt synkende etterspørsel etter elbiler. Samtidig fortsetter mange bilkjøpere å vise interesse for små og relativt rimelige biler med forbrenningsmotorer. Biler som ikke bruker for mye drivstoff er spesielt ettertraktede.
Fiat er ikke det eneste bilmerket som revurderer strategiene sine i lys av den nåværende utviklingen.
Usikkerheten rundt elbilens fremtid har ført til at flere konkurrenter har stått i kø for å love kundene sine at de – tross alt – ikke har tenkt å begrave forbrenningsmotoren.
Kritikere i Italia har imidlertid uttrykt en viss skepsis til avgjørelsen. Noen mener det er som å «reise i en tidsmaskin». De påpeker at Fiat har vært en frontløper tidligere.
Fiat har en stolt tradisjon med å produsere små, økonomiske biler for allmennheten. Den originale Fiat 500-modellen ble lansert helt tilbake i 1957. Den ble raskt et symbol på italiensk design og mobilitet.
Den originale modellen ble designet av den legendariske bildesigneren Dante Giacosa. Den var Fiats svar på behovet for billig transport og var ment å konkurrere med de mange mikrobilene som var populære i Europa i etterkrigstiden. Inkludert Citroën 2CV.
Av de to var det Citroënen som overlevde lengst. For der Fiat stoppet etter 18 år og 3,9 millioner biler, fortsatte franskmennene i 42 år. Det tilsvarte mer enn 9 millioner biler.
Det er ennå ikke kjent om den nye hybridversjonen av Fiat 500 kommer til Danmark. Men Boosted prøver å få en kommentar fra den danske importøren.