Fabrikkarbeidernes fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gรฅ konkurs uten amerikansk stรธtte. Og nรฅ mener den tyske regissรธren at merket er for lite for Europa.
Fords historiske fabrikk i Kรถln, som ble innviet helt tilbake i 1930, sliter med synkende salg og omstrukturering.
Tusenvis av jobber er i fare, og fremtiden er usikker for Ford over hele Europa.
Fremtiden til Ford-fabrikken i Kรถln og dens 11 500 ansatte henger i en tynn trรฅd pรฅ grunn av altfor lave salgstall. Dette vekker bekymring for jobbene ved den tradisjonelle fabrikken.
Situasjonen er alvorlig, pรฅpeker Ferdinand Dudenhรถffer fra Senter for bilforskning.
โ Situasjonen er dรฅrlig, og fremtiden ser ikke lys ut, sier han til NTV .
Han mener at Ford har blitt for liten i det europeiske markedet.
โ Ford krymper og krymper โ de er nรฅ sรฅ smรฅ i Europa at det gir liten mening รฅ fortsette รฅ operere i sin nรฅvรฆrende form, forklarer Dudenhรถffer.
I fjor annonserte Ford i USA at deres tyske fabrikker mรฅ klare seg selv i fremtiden. Den europeiske divisjonen mottok over 30 milliarder danske kroner til nystarten.
Til tross for den รธkonomiske stรธtten ser fremtiden dyster ut. Fords salg i Europa er fortsatt svakt. Ledelsen, som selv har krympet betydelig, har av samme grunn varslet at flere oppsigelser og generelle nedskjรฆringer er nรธdvendige.
Ford i Kรถln er tvunget i armene pรฅ Volkswagen
Fabrikken i Kรถln bestรฅr av to anlegg. For bare syv รฅr siden sysselsatte de totalt 20 000 mennesker. Nรฅ er tallet redusert til 11 500 gjennom naturlig avgang og oppsigelser.
Samtidig faller Fords markedsandel i Tyskland. For tre รฅr siden sto Ford for fem prosent av alle nyregistrerte biler. I fjor hadde andelen falt til bare 3,5 prosent. Dette er et tydelig tegn pรฅ utfordringene.
Tyske eksperter vurderer ulike lรธsninger for รฅ redde fabrikken. En fusjon med andre europeiske bilmerker har blitt foreslรฅtt som en mulighet. En annen idรฉ er en fullstendig overgang til elbilproduksjon.
Stefan Bratzel, direktรธr for Center of Automotive Management, peker pรฅ elbiler.
โ En annen lรธsning ville vรฆre om Ford la om produksjonen ved Kรถln-fabrikken til elbiler, sier han.
Ford produserer allerede to elbilmodeller i Kรถln. Produksjonen er imidlertid dyr, ettersom Ford mรฅ kjรธpe deler fra Volkswagen.
Ford i Europa og det danske markedet
Analytikere bemerker ogsรฅ at Ford har faset ut sine billigere modeller. Biler som den populรฆre Fiestaen finnes ikke lenger.
Det betyr at Fords billigste bil pรฅ markedet nรฅ koster rundt 229 000 danske kroner.
Den รธkonomiske situasjonen skaper frykt blant de ansatte ved fabrikken i Tyskland. De er bekymret for at arbeidsplassen deres stรฅr i fare for konkurs.
Dette har fรธrt til at fagforeningen og de ansatte planlegger omfattende streiker for fรธrste gang.
Ford etablerte fabrikken sin utenfor Kรถln tilbake i 1930. I nesten et รฅrhundre har det tradisjonelt vรฆrt et godt forhold mellom ledelse og ansatte. De nรฅvรฆrende spenningene markerer et brudd i en helt annen retning.