FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om selvkjørende biler – ligger denne typen ting faktisk langt inn i fremtiden, ifølge den danske FTZ.

En gjennomsnittlig bil i Danmark brukes bare fem prosent av tiden. Selvkjørende biler og mobilitet som en tjeneste (MAAS) kan potensielt endre dette bildet betydelig.

Likevel mener Andreas True, IT-sjef i FTZ, at denne typen ting ligger langt inn i fremtiden.

Selv om Andreas True erkjenner de massive investeringene i teknologi, er han forsiktig med å kalle det som skjer akkurat nå noe annet enn «avanserte eksperimenter».

Det skriver FTZ i en pressemelding .

Utviklingen av selvkjørende biler handler ikke bare om komfort og sikkerhet. Det inkluderer også potensielle forretningsmodeller som mobilitet-som-en-tjeneste.

Her kan biler deles og utnyttes mye mer effektivt. Dette kan etter hvert erstatte behovet for privat bileie.

Spørsmålet er om det noen gang vil bli økonomisk og praktisk attraktivt for brukerne. Det krever tillit, teknologi, lovgivning og endrede vaner, sier Andreas True.

Teknologiske utfordringer og deretter den virkelige verden

Mange moderne biler har avanserte førerassistansesystemer som adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og automatisk nødbremsing.

Disse systemene gir økt komfort og sikkerhet. De flytter imidlertid ikke det grunnleggende ansvaret bort fra bilføreren.

Bare noen få biler på markedet i dag er sertifisert til nivå 3 av 5 på SAEs skala for selvkjørende teknologi.

Dette viser at ekte autonomi blant biler for det første er svært sjelden og for det andre svært langt unna.

Andreas True påpeker at systemene kan avlaste sjåføren. De kan imidlertid ikke overta menneskelig instinkt og ansvar.

– Hvis en ball ruller ut på veien, vil en erfaren sjåfør umiddelbart tro at det kan være et barn bak den.

– Slik fungerer hjernen vår – og slik fungerer ikke maskinlæring ennå, sier Andreas True.

Lovverk, data og veien videre

En stor del av utfordringen for selvkjørende teknologi er uforutsigbarhet. Veiarbeid, dårlig skilting eller uvanlige værforhold kan forårsake problemer.

Lokale trafikkmønstre kan også gjøre det vanskelig for en selvkjørende bil å navigere riktig og trygt.

I tillegg varierer reguleringen mye mellom land og regioner. Dette gjør det komplekst å utvikle én global løsning.

Utviklingen av teknologien krever ekstremt store mengder data. Det krever også enorm testkapasitet, både fysisk og virtuelt.

Dette stiller enorme krav til både programvare og maskinvare i bilene. En moderne bil i dag inneholder flere kodelinjer enn et passasjerfly.

Ifølge FTZ er det sannsynlig at vi i de kommende årene vil se mer avansert autonomi. Dette vil skje i spesifikke og strengt kontrollerte miljøer.

Dette kan for eksempel være på motorveier eller i byområder med godt utbygd infrastruktur og svært tydelig skilting.

Imidlertid er den fullstendig selvkjørende bilen, som kan bevege seg fritt hvor som helst uten menneskelig innblanding, fortsatt noe som hører en svært fjern fremtid til.

– Det er ingen tvil om at teknologien utvikler seg raskt. – Men vi må være realistiske med tanke på hvor vi er, sier Andreas True.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lekebiler rammes nå av amerikanske tollsatser på bilindustrien

Det er ikke bare biler i størrelsesforholdet 1:1 som...

Bilsjef: Vi MÅ bygge biler folk har råd til

Det er ikke noe poeng i å ha biler...

Trafikstyrelsen hever prisen på førerkort – så dyrt blir det

Den danske veitrafikmyndigheten har sendt en plan om å...

Kinesiske merker satser nå på hybridbiler i Europa

Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske...

Det du trenger å vite om privat billeasing

Vurderer du å privatlease en bil i Danmark? Her...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk parkeringsplass solgt for 450 000 kroner uten hus

Det kan høres sånn ut. Men selv til en pris på 450 000 kroner følger ikke et hus med privat parkeringsplass i Odense, som...

GMs Corvette er tilbake i Danmark etter 5 år.

Ifølge General Motors vil Corvette aldri bli et frittstående merke. Men nå er i det minste bilene tilbake på dansk jord etter en 5-års...

Trafikstyrelsen øker prisen på førerkort med 108 prosent.

Siden den danske veitrafikmyndigheten overtok førerkortområdet fra politiet i 2021, har testavgiften økt med 108 prosent. Det er fullstendig latterlig, sier Lars Kruse, styreleder...

Første bilder av den nye XPENG P7 – sportssedan i toppform

XPENG avduker den nye generasjonen av den elektriske P7-modellen, som kombinerer skarpt design, avansert teknologi og en digital cockpit i en sporty pakke. XPENG...

Vejdirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Vejdirektoratet avslører at 92 prosent av danske sjåfører mener at de selv holder til høyre, mens bare 27...

100 000 mennesker står i kø for en billig elbil som ikke finnes.

Den eksisterer sannsynligvis ikke som noe mer enn en prototype ennå. Likevel står 100 000 sjåfører i kø for å hente den vrakede elbilen...

Dansk selskap «skroter» Tesla – ønsker ikke å bli assosiert med Musk

Byggefirmaet Tscherning bytter ut Tesla-flåten sin. Søren Tscherning peker på Elon Musks politiske uttalelser som årsaken, i en tid der Tesla-salget i Danmark stuper....

Det du trenger å vite om privat billeasing

Vurderer du å privatlease en bil i Danmark? Her er alt du trenger å vite før du signerer – og 5 gode tips som...

Fotofælde blitzer stokkand i 30-sone for 2. gang

I Sveits fanget et fartskamera en and som fløy 52 km/t i en 30 km/t-sone. Ved en utrolig tilfeldighet er dette andre gang på...

Motorstyrelsen gjør det billigere å lease biler

I november 2024 gjorde den danske biltilsynet det billigere å lease biler i Danmark for første gang på 12 år. Og nå senkes renten...

Nytt batteri kan lade 150 elbiler samtidig

Kinesiske CATL har satt taket for en ny batteripakke på 9 MWh. Energilagringssystemet kan lade 150 elbiler eller forsyne en husholdning med strøm i...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5 milliarder kroner i investeringer for det nye lavprismerket Slate Auto. Likevel er ikke overlevelse garantert....