8. februar, 2025

Fyll bilen nå – bensin og diesel blir dyrere 1. januar

Hvis du vil spare penger på drivstoff, er det nå på tide å fylle drivstoff. 1. januar 2025 hever regjeringen avgiftene på bensin og diesel.

Fra 1. januar 2025 blir det dyrere å fylle bensin og diesel, da regjeringen vil innføre høyere avgifter på begge drivstofftypene. Samtidig senkes elavgiften noe. Dette vil påvirke sjåførene ulikt avhengig av trafikkmonster og biltype.

Avgiftsøkningene er en del av en tidligere vedtatt avgiftsavtale, Vårpakke 2.0, fra 2009 som justerer energiavgiftene etter nettoprisindeksen.

Fra nyttår øker avgiften på bensin med 23 øre pr liter, mens dieselavgiften økes med 15 øre pr liter. For diesel kommer en tilleggsøkning på 65 øre pr liter som følge av avtale om grønn margin.

For en gjennomsnittlig bensinbil som får 16 kilometer per liter og kjører 20.000 kilometer i året, vil dette bety en merkostnad på 288 DKK i løpet av 2025.

Dieselførere kan derimot vente seg en større samlet økning. Beregninger fra FDM viser at diesel kan bli 1,05 kroner dyrere pr liter.

Det er imidlertid en justering som gir en mindre lettelse for enkelte dieselførere. Den såkalte utjevningsskatten, som tidligere ble lagt på toppen av den halvårlige eierskatten, oppheves. Dette betyr at dieselførere med lavt årlig trafikkforbruk kan oppleve en lavere totalkostnad.

– De kommende avgiftsøkningene vil ramme dieselbilister hardest. Totalt sett blir diesel dyrere, men avskaffelsen (det er en justering , red.) av utjevningsavgiften oppveier en del for de som kjører mindre enn 10.000 kilometer i året.

– For de som tilbakelegger 30.000 kilometer vil de totale ekstrautgiftene være nesten 2.000 kroner, sier FDMs forbrukerøkonom Ilyas Dogru.

For elbilister ser bildet annerledes ut. Elavgiften senkes med 4 øre pr kWh, som gir marginale lettelser for de uten skatterefusjon. Elbilister med ladeboks og avgiftsrefusjon vil imidlertid ikke merke forskjellen, da ladeoperatørene typisk refunderer avgiften i sin helhet.

FDM anbefaler at elbilister som kjører mer enn 5000 kilometer i året sikrer seg en ladeløsning med avgiftsrefusjon for å oppnå lavest mulig kostnader.

«Selv om energiavgiftene generelt øker, vil de i 2025 være mindre betydelige enn tidligere år. For de fleste sjåfører vil tilleggskostnadene være beskjedne. Men det viser igjen at elbiler generelt sett er billigere å eie og drive, spesielt hvis du kan la dem være hjemme, sier Ilyas Dogru.

Hovedpunktene står i avtalen:

  • Bensinavgiften øker med 23 øre pr liter.
  • Dieselavgiften øker med 15 øre pr liter, samt ytterligere 65 malm pr liter.
  • Utjevningsavgiften for dieselbiler avvikles.
  • Elavgiften faller med 4 øre pr kWh.

De nye avgiftsendringene fra 1. januar 2025 vil derfor ha ulike virkninger avhengig av hvilken type bil du kjører og hvor mange kilometer du kjører i året.

Latest

Don't miss

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er...

Elon-effekten? Tesla-prisene stuper nå

Prisene på brukte Tesla-modeller stuper i Europas største bilmarked,...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går...

Verdens nest dyreste bil ble solgt i helgen

Verdens nest dyreste bil ble solgt på auksjon i...

Polestar sagsogt for fusk: «Ingen kommentar»

Kinesiske Polestar har blitt saksøkt av en rekke sinte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....