Ved å bruke en eldgammel teknologi som de første dieselmotorene i personbiler brukte, vil BMW senke både forbruk og utslippstall fra splitter nye bensinbiler.
BMW produserer nok elbiler. Merket fra München har også høylytt kritisert EUs forbud mot forbrenningsmotoren fra 2035. Nå prøver tyskerne å slå tilbake.
Og faktisk med en eldgammel teknologi som allerede var i bruk da de første personbilene begynte å cruise rundt med dieselmotorer.
Dette er skrevet av tyske Auto Motor und Sport .
Konkret har BMW søkt patentbeskyttelse for en ny type bensinmotor som bruker den ellers pensjonerte teknologien fra dieselbiler.
LES OGSÅ: Syntetisk diesel forurenser opptil 90 prosent mindre
Tanken er å bruke et såkalt forkammer som under forbrenningen av drivstoffet kobles til selve brennkammeret. Motoren sender deretter en blanding av luft og drivstoff inn i forkammeret, hvor den tennes av en spesiell tennplugg, for blandingen sendes igjen inn i forbrenningskammeret.
På denne måten vil forbruket og utslippene fra bilens eksos reduseres betydelig sammenlignet med bilene som allerede er på veiene nå.
Tidligere brukte bilfabrikkene forkammerprinsippet i eldre dieselbiler (den gang nye, red.) for å få dem til å yte bedre i lave hastigheter, redusere støynivået og generelt levere jevnere motorgang.
Som det vanligvis er med patentsøknader, er det slett ikke sikkert at BMW har tenkt å ta ideen på alvor. Du forhindrer imidlertid at andre bilmerker får og bruker nøyaktig samme idé. Patentsøknaden er heller ingen garanti for at teknikken/ideen vil fungere i praksis.
Alt i alt, i disse dager er det noen ganske ville ideer, bilfabrikkene rundt om i verden snur og snur seg. Hos Ferrari har de for eksempel søkt patent på en forbrenningsmotor som med bunnen i lufta brenner ikke bensin, men hydrogen. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!