19. mars, 2025

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen.

Serbia ønsker å gjenopplive bilmerket Yugo, som tidligere ble produsert i daværende Jugoslavia.

To serbiske professorer står bak prosjektet, og de regner med å ha en prototype klar i løpet av de neste årene.

Dette melder den serbiske TV-kanalen SAT.

Yugo ble opprinnelig produsert av det serbiske bilmerket Zastava mellom 1978 og 2008.

Fabrikken lå i byen Kragujevac og bygde blant annet Fiat-modeller på lisens for det jugoslaviske markedet. Senere utviklet selskapet sin egen modell, som fikk navnet Yugo.

Det nye prosjektet, som har sikret rettighetene til navnet, ledes av Aleksandar Bjelic og Darko Marceta, som begge har erfaring fra bilindustrien.

De jobber med å lage en ny versjon av Yugo som skal tilpasses dagens bilmarked. De tekniske detaljene er ennå ikke offentlig tilgjengelig, men planen er å produsere en romslig stasjonsvogn, eventuelt med bensin- eller elektrisk motor.

Ideen om å lage en jugoslavisk bil stammet opprinnelig fra regimets ambisjoner på 1960- og 1970-tallet.

I motsetning til mange andre sosialistiske land hadde Jugoslavia en mer åpen økonomi. Dette betydde at de forsøkte å eksportere til Vesten. Blant varene var biler.

Jugo var jugoslavenes håp om suksess og internasjonal anerkjennelse.

Produksjonen startet på slutten av 1970-tallet, og på 1980-tallet ble bilen introdusert i USA som en rimelig europeisk modell.

Yugo oppnådde også en viss suksess. I 1988 ble en ny modell, Yugo Florida, lansert. I løpet av det første året ble det solgt 220.000 biler.

1990-tallskrigen på Balkan fikk imidlertid alvorlige konsekvenser for bilproduksjonen. Zastava-fabrikken overlevde de første årene av konflikten, men ble skadet under NATOs bombing av Serbia i 1999.

Produksjonen fortsatte i begrenset skala frem til 2008, da det hele gikk konkurs. Siden den gang har ingen ønsket å røre bilproduksjon i det moderne Serbia.

I dag har Yugo oppnådd en viss kultstatus. Selv om bilen aldri var kjent for høy kvalitet eller nevneverdig komfort, har modellen historisk verdi, og noen bilentusiaster ser på den som et interessant samleobjekt.

Med planer om å gjenopplive Yugo, håper Bjelic og Marceta å skape en bil som kan vekke interesse blant potensielle investorer. De forventer å presentere den første prototypen i forbindelse med Beograd Expo i 2027.

Serbia har tidligere hatt ambisjoner om å bygge en nasjonal bilindustri, men dette har vist seg utfordrende i en globalisert økonomi.

Hvorvidt den nye Yugo kan bli en suksess avhenger av flere faktorer, inkludert finansiering, teknologiske valg og markedsinteresse.

Og selv markedets interesse kan være vanskelig å fange. Mange nyere bilmerker har, til tross for lovende modeller, allerede brukket nakken. Slik gikk det blant annet for dansk-amerikanske Fisker Inc.. i fjor.

Hvis det nye Yugo-prosjektet blir vellykket, vil det være første gang på mange år at Serbia produserer en bil.

Det er imidlertid fortsatt for tidlig å si hvordan sluttproduktet vil se ut og om det kan få fotfeste utenfor landets grenser.

Latest

Don't miss

Bilgigant skal spare milliarder – fyrer 7.500 ansatte

Krisen fortsetter med uforminsket styrke i den tyske bilindustrien,...

Dansk selskap svartelister Tesla – selger alle sine aksjer

Det danske pensjonsfondet AkademikerPension svartelister nå Tesla og selger...

Batterigigant nær konkurs i dag – 5000 ansatte permittert

Til tross for redningsforsøk fra styret har batterigiganten Northvolt...

Tesla-ledere selger aksjer midt i nedgangstider

Flere av figurene i Teslas toppledelse er opptatt med...

Union frykter at Ford i Europa vil gå konkurs

Etter en kapitaltilførsel på 33 milliarder kroner må Ford...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...