Lakken på en splitter ny Tesla forsvant flere steder på bilen da bilen ble vasket for første gang. Ifølge forbrukerklagenemnda utgjør skadene 75.000 kroner.
En tre uker gammel Tesla Model Y Performance fikk alvorlige lakkskader etter den første bilvasken.
Eieren oppdaget at store deler av lakken var skadet, og et Tesla-verksted lot reparasjonen koste opptil 75.000 kroner.
Tesla nekter å ta ansvar for skadene.
Ifølge den norske bilorganisasjonen NAF, som etterforsket saken, var lakken uvanlig blodig og følsom for steinsprut og andre støt.
NAFs rapport beskriver skadene som mer omfattende enn det som kan og må forventes på en tre uker gammel bil.
LES OGSÅ: Mercedes må spare milliarder – rammet av en spesiell krise
Skadene inkluderte avskalling på panseret, frontdøren, begge bakdørene og støtfangeren foran. «Lakken er mye blod», skriver organisasjonen, som vurderte skadene til å være unormale i forhold til bilens alder og kjørelengde.
Tesla-eieren, som tidligere eide en Volvo, forklarte i sin klage at han hadde brukt samme bilvask i ni år uten problemer.
Etter hendelsen tok han kontakt med Tesla. Men bilprodusenten trodde ikke at skaden skyldtes lakkkvaliteten. Bilmerket mente derimot at Model Y-eieren måtte ta en kamp med eieren av vaskehallen.
Saken ble senere brakt inn for Forbrukerklagenemnda. Og her hadde Model Y-eieren rett. Tesla har ansvaret for den urimelig dårlige malingen.
Tilsynet viste til at skadeomfanget ikke var i tråd med det som kan forventes ved normal bruk av ny bil.
Forbrukerklagenemnda skriver i sin avgjørelse at Tesla må betale eieren 75.000 kroner i erstatning. "Det er en ny bil. Skaden skjedde kun tre uker etter levering," het det blant annet i styrets uttalelse.
Da Norske Motor , som har dekket saken, spurte Tesla om de ville følge styrets vedtak eller anke den, unnlot bilprodusenten å kommentere. Tesla-eieren har i mellomtiden uttrykt frustrasjon over manglende vilje til å løse saken utenfor myndighetene.