12. november, 2024

Her er de første bildene av nye Renault 4

Renault 4, tidenes mestselgende Renault, er tilbake. Nå som storebror til den mindre Renault 5.

På bilutstillingen i Paris ble den nye Renault 4 presentert, allerede før den danske lanseringen av Renault 5.

Den kommende Renault 4 deler plattform med Renault 5 og har samme motorer og batteripakker, men bilen er større på flere punkter.

Sammenlignet med Renault 5, som måler 3,92 meter i lengden og 1,77 meter i bredden, har Renault 4 en lengde på 4,14 meter og en bredde på 1,79 meter.

Det skriver importøren i en pressemelding .

Akselavstanden har også økt, fra 2,54 meter i Renault 5 til 2,62 meter i Renault 4. Denne ekstra plassen gjør at baksetepassasjerene i Renault 4 får samme romslighet som i en Renault Captur.

LES OGSÅ: Gjelder fra i dag – alle hastigheter over 80 km/t er forbudt

Høyden på Renault 4 E-Tech Electric er 1,57 meter, som tilsvarer høyden på dagens Renault Captur. Samtidig er bakkeklaringen 18,1 cm, som er 1,2 cm mer enn Captur.

Bagasjerommet har en kapasitet på 420 liter, og Renault 4 skiller seg dermed på flere områder fra Renault 5 og retter seg mot en annen målgruppe.

Selv om Renault 4 har stor takhøyde, er bagasjerommet lett tilgjengelig takket være lav lastekant.

Passasjersetene bak og foran kan legges flatt, noe som muliggjør transport av lange gjenstander – noe som er en nyhet i Renaults elbiler.

Renault 4 vil bli tilbudt med to batteristørrelser, henholdsvis 40 kWh og 52 kWh. Begge versjonene har en AC-ladekapasitet på 11 kW og kan lades med opptil 100 kW DC.

Den minste batteriversjonen gir en rekkevidde på 300 kilometer, mens den større kan tilbakelegge opptil 400 kilometer på en lading. Motoreffekten varierer også, med den lille batterimodellen som har 120 hk og den større versjonen har 150 hk.

52 kWh-batteriet er av litium-ion-typen og bruker NMC-teknologi (Nikkel Manganese Cobalt), som gir høy energitetthet. Batteriet veier cirka 300 kilo, som er 20 kilo mindre enn et tilsvarende batteri i Renault Zoe.

Renault 4 E-Tech Electric er utstyrt med en 11 kW AC toveis lader, som støtter både V2L (bil-til-last) og V2G (bil-til-nett) teknologi. V2G vil imidlertid ikke være tilgjengelig fra starten i Danmark. I versjonen med 150 hk kan bilen også lades med en 100 kW DC-lader som muliggjør hurtiglading. Ladetidene er:

  • 11 kW AC: Fra 10 til 100 % på 4 timer og 30 minutter
  • 100 kW DC: Fra 15 til 80 % på 30 minutter

Motoren i Renault 4 er den samme som i modeller som Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric.

Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på i underkant av 8,5 sekunder, og toppfarten er begrenset til 150 km/t. Fjæringen, som gir komfort tilsvarende biler i større klasser, er hentet fra Renault Captur foran og fra Renault Megane E-Tech Electric bak.

Sikkerhets- og komfortfunksjoner er en integrert del av Renault 4, inkludert Active Driver Assist, som støtter nivå 2 assistert fotgjengerovergang.

I tillegg er det 26 ulike hjelpesystemer, inkludert «My Safety Switch», som gjør det mulig å velge de fem mest brukte systemene med et tastetrykk.

Renault 4 er også utstyrt med Googles tilkoblede tjenester gjennom multimediesystemet OpenR Link.

Designmessig trekker nye Renault 4 klare linjer til originalmodellen. Dette gjelder både støtfanger, grill og interiørdetaljer.

Den nye Renault 4 E-Tech Electric er også tilgjengelig i syv forskjellige farger: Glacier White, Urban Grey, Starry Black, Carmine Red, Terracotta Brown, Hauts-de-France Green og Cloud Blue.

En av de spesielle egenskapene til Renault 4 E-Tech Electric er lerretstaket, som måler 80 cm i bredden og 92 cm i lengden. Det lette taket kan åpnes i flere posisjoner, noe som tilfører bilen en unik detalj.

Produksjonen av Renault 4 E-Tech Electric foregår i Frankrike på Maubeuge-anlegget, som er en del av Renaults ElectriCity-kompleks.

Motoren er produsert i Cléon og batteriene produseres i Douai i samarbeid med AESC. Flertallet av underleverandørene befinner seg innenfor en radius på 300 kilometer fra ElectriCity.

Maubeuge-fabrikken har en lang historie, blant annet som produksjonssted for Renault Kangoo, som har vært på markedet i over 25 år og har solgt mer enn fire millioner enheter.

Inkludert over 100 000 elektriske versjoner. Kjente modeller som Renault 12, Renault Fuego, Renault 17, Renault 21 Nevada og Renault 19 er også produsert på fabrikken. Nye Renault 4 forventes å bli lansert i Danmark etter sommeren 2025.

  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Mercedes tar patent på antisteinstøtteknologi

Mercedes har både søkt og fått patent på en...

Nye tall: Tesla mister viktig posisjon til Volkswagen

Teslas nybilsalg i Tyskland fortsetter å falle. Det amerikanske...

Disse bilene fra 1980-tallet har økt mest i verdi

Har du en bil fra 1980-tallet hengende? Ja, det...

Mazda setter Iconic SP Sports Coupe i produksjon

Den nye sportsbilen Iconic SP Sports Coupe kan utstyres...

Norge beklager særskilt forbud mot elbiler

Tidligere i år ble elbilene flere steder i Norge...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tom Cruise vil gjenopplive den ikoniske bilfilmen etter 34 år

Tom Cruise både skrev historie for og spilte hovedrollen i bilfilmen Days of Thunder fra 1990. 34 år senere vil han gjøre et sekund....

Volkswagen forlater kriserammet fabrikk – «Ingen kommentar»

Volkswagen er den svenske batteriprodusenten Northvolts største aksjonær. Men nå har tyskerne forlatt styret. «Ingen kommentar», heter det kort. Volkswagen går nå ut av...

Dansk ladeselskap inngår storavtale med Tesla

Bilmerket Tesla og det danske programvareselskapet Monta har inngått en stor avtale som ifølge det danske selskapets grunnlegger skal komme folk i elektriske firmabiler...

Kinesisk eier ønsker å selge ut av kontroll over Volvo

Aksjekursen til Volvo Cars har falt med hele 75 prosent de siste tre årene. Og nå vil Geely, som eier 75 prosent av bilmerket,...

Kevin Magnussens kollega må gi opp alt håp

Korene er på plass, men Audi er nok allerede på vei ut av Formel 1. Og nå erkjenner sjefen at forskjellen til de andre...

Bygger 13 000 elbiler og taper 280 000 kr. når som helst

Det lille og relativt nye bilmerket Rivian har bygget over 13.000 biler på ett kvartal, men har samtidig tapt 280.000 kroner på hver eneste...

Honda har utviklet manuell girkasse med clutch for elbiler

Egentlig er behovet ikke der i det hele tatt. Likevel har Honda utviklet en manuell girkasse for fremtidige elbiler. Spørsmålet er da om japanerne...

Alle elbiler er utestengt fra racerbanen av sikkerhetsmessige årsaker

Willowbank Raceway er den siste racerbanen som forbyr elbiler. Ifølge folkene bak forbudet handler det om sikkerhet. For sikkerhets skyld har Willowbank Raceway, nær...

Google vil ha patent på teknologi mot dårlige sjåfører

Google har søkt patent på en teknologi for å hindre dårlige sjåfører i å kjøre. Teknologien må avgjøre om sjåførene er gode eller dårlige....

Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Elbileiere må aldri la batteriet synke til 0 prosent. Det sliter unødvendig på batteripakken, sier en ekspert. I de aller fleste tilfeller setter du...

Er dette E39 M5 med verdens laveste kjørelengde?

Prisen er skyhøy, men kjørelengden er kanskje verdens laveste i denne BMW E39 M5 fra 2000. I Naperville, Illinois, USA, venter en veldig gul...

Ford har sendt et trusselbrev til en kjent YouTuber

Ford truer nå med å ta den kjente YouTuberen TJ Hunt for retten dersom han ikke stopper salget av et karosserisett som bilgiganten mener...