Her er de første bildene av nye Renault 4

Renault 4, tidenes mestselgende Renault, er tilbake. Nå som storebror til den mindre Renault 5.

På bilutstillingen i Paris ble den nye Renault 4 presentert, allerede før den danske lanseringen av Renault 5.

Den kommende Renault 4 deler plattform med Renault 5 og har samme motorer og batteripakker, men bilen er større på flere punkter.

Sammenlignet med Renault 5, som måler 3,92 meter i lengden og 1,77 meter i bredden, har Renault 4 en lengde på 4,14 meter og en bredde på 1,79 meter.

Det skriver importøren i en pressemelding .

Akselavstanden har også økt, fra 2,54 meter i Renault 5 til 2,62 meter i Renault 4. Denne ekstra plassen gjør at baksetepassasjerene i Renault 4 får samme romslighet som i en Renault Captur.

LES OGSÅ: Gjelder fra i dag – alle hastigheter over 80 km/t er forbudt

Høyden på Renault 4 E-Tech Electric er 1,57 meter, som tilsvarer høyden på dagens Renault Captur. Samtidig er bakkeklaringen 18,1 cm, som er 1,2 cm mer enn Captur.

Bagasjerommet har en kapasitet på 420 liter, og Renault 4 skiller seg dermed på flere områder fra Renault 5 og retter seg mot en annen målgruppe.

Selv om Renault 4 har stor takhøyde, er bagasjerommet lett tilgjengelig takket være lav lastekant.

Passasjersetene bak og foran kan legges flatt, noe som muliggjør transport av lange gjenstander – noe som er en nyhet i Renaults elbiler.

Renault 4 vil bli tilbudt med to batteristørrelser, henholdsvis 40 kWh og 52 kWh. Begge versjonene har en AC-ladekapasitet på 11 kW og kan lades med opptil 100 kW DC.

Den minste batteriversjonen gir en rekkevidde på 300 kilometer, mens den større kan tilbakelegge opptil 400 kilometer på en lading. Motoreffekten varierer også, med den lille batterimodellen som har 120 hk og den større versjonen har 150 hk.

52 kWh-batteriet er av litium-ion-typen og bruker NMC-teknologi (Nikkel Manganese Cobalt), som gir høy energitetthet. Batteriet veier cirka 300 kilo, som er 20 kilo mindre enn et tilsvarende batteri i Renault Zoe.

Renault 4 E-Tech Electric er utstyrt med en 11 kW AC toveis lader, som støtter både V2L (bil-til-last) og V2G (bil-til-nett) teknologi. V2G vil imidlertid ikke være tilgjengelig fra starten i Danmark. I versjonen med 150 hk kan bilen også lades med en 100 kW DC-lader som muliggjør hurtiglading. Ladetidene er:

  • 11 kW AC: Fra 10 til 100 % på 4 timer og 30 minutter
  • 100 kW DC: Fra 15 til 80 % på 30 minutter

Motoren i Renault 4 er den samme som i modeller som Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric.

Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på i underkant av 8,5 sekunder, og toppfarten er begrenset til 150 km/t. Fjæringen, som gir komfort tilsvarende biler i større klasser, er hentet fra Renault Captur foran og fra Renault Megane E-Tech Electric bak.

Sikkerhets- og komfortfunksjoner er en integrert del av Renault 4, inkludert Active Driver Assist, som støtter nivå 2 assistert fotgjengerovergang.

I tillegg er det 26 ulike hjelpesystemer, inkludert «My Safety Switch», som gjør det mulig å velge de fem mest brukte systemene med et tastetrykk.

Renault 4 er også utstyrt med Googles tilkoblede tjenester gjennom multimediesystemet OpenR Link.

Designmessig trekker nye Renault 4 klare linjer til originalmodellen. Dette gjelder både støtfanger, grill og interiørdetaljer.

Den nye Renault 4 E-Tech Electric er også tilgjengelig i syv forskjellige farger: Glacier White, Urban Grey, Starry Black, Carmine Red, Terracotta Brown, Hauts-de-France Green og Cloud Blue.

En av de spesielle egenskapene til Renault 4 E-Tech Electric er lerretstaket, som måler 80 cm i bredden og 92 cm i lengden. Det lette taket kan åpnes i flere posisjoner, noe som tilfører bilen en unik detalj.

Produksjonen av Renault 4 E-Tech Electric foregår i Frankrike på Maubeuge-anlegget, som er en del av Renaults ElectriCity-kompleks.

Motoren er produsert i Cléon og batteriene produseres i Douai i samarbeid med AESC. Flertallet av underleverandørene befinner seg innenfor en radius på 300 kilometer fra ElectriCity.

Maubeuge-fabrikken har en lang historie, blant annet som produksjonssted for Renault Kangoo, som har vært på markedet i over 25 år og har solgt mer enn fire millioner enheter.

Inkludert over 100 000 elektriske versjoner. Kjente modeller som Renault 12, Renault Fuego, Renault 17, Renault 21 Nevada og Renault 19 er også produsert på fabrikken. Nye Renault 4 forventes å bli lansert i Danmark etter sommeren 2025.

  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ny Le Mans-bil fra Toyota forbrenner hydrogen

Toyotas nye GR H2 Racing Concept er «bare» en...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København...

Kommunen vil tvangslukke Leifs bilmuseum

Svenske Leif-Ivan Karlssons museum for amerikanske biler er ulovlig....

For få tar bussen – Norge gjør kjøring dyrere

Oslo-sjåfører kan glede seg til høyere bompenger. Bystyremedlem Sirin...

Audi senker elbiltakene: Bensin vil overleve i 10 år til.

Den tyske bilgiganten Audi dropper sitt store løfte om...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København – men før politiet ankom, tok to menn saken i egne hender. Trafikken i København...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en bensindrevet rekkeviddeforlenger for elbiler. Den gamle i3 REx-teknologien skal visstnok løse rekkeviddeangsten. En prototype med...

Lamborghini-eier tatt i 188 km/t med politiets nye våpen

En Lamborghini-eier ble overrasket av politiet i Syd- og Sønderjylland, som målte superbilen til 188 km/t under en treningsøvelse med nye lasermålere. Nå risikerer...

Studie: Lyder fra elbiler forvirrer fotgjengere

En ny studie fra Chalmers tekniska högskola i Sverige viser at de lovpålagte varsellydene i elbiler er vanskelige å finne, noe som utgjør en...

Ny fartskamera fanger opp 1000 sjåfører hver eneste dag

San Franciscos nye fartskameraer har fanget opp 31000 sjåfører i løpet av de første 30 dagene. Fartsbøter kan være så høye som 3500 kroner....