Hjalp millioner av bilister – nå er han død

Radarpioneren Mike Valentine er død. Skaperen av den populære trafikkalarmen V1 gikk bort i en alder av 74 år.

Mike D. Valentine, skaperen av en av de mest kjente radardetektorene på markedet, har gått bort i en alder av 74. I årevis har Valentines produkter hjulpet sjåfører med å unngå fartsdumper ved hjelp av avansert radar og trafikkvarslingsteknologi.

Valentine døde plutselig hjemme hos ham den 16. september 2024, ifølge en nekrolog publisert påCincinnati.com .

Valentine sto bak Valentine Research, hvor han fungerte som grunnlegger, direktør og administrerende direktør.

Selskapet hans etablerte landskapet med radardetektorer for privatbilister med introduksjonen av Valentine One, også kjent som V1. Teknologien var en av de første i sitt slag, og gjorde det mulig å oppdage politilasere både foran og bak bilen.

Før han opprettet sitt eget selskap, var Valentine med på å grunnlegge Cincinnati Microwave i 1976.

LES OGSÅ: Dansk direktør borte fra importør: Ingen kommentar

er han bidro til utviklingen av de første Escort-radardetektorene, som ble et populært merke i mange år. I et 2020-intervju med Road & Track sa Valentine at han forlot selskapet på 1980-tallet etter å ha akseptert en sluttpakke.

På begynnelsen av 1990-tallet, da ikke-konkurransen hans utløp, startet Valentine raskt sitt nye selskap, Valentine Research.

Her lanserte han Valentine One, en radardetektor som ble populær fordi den fanget opp signaler både foran og bak på bilen og indikerte hvor signalet kom fra.

Valentine patenterte designet og gjorde produktet sitt unikt i en lang periode. I 2015, da Valentines patent utløp, introduserte hans tidligere selskap Escort en ny radardetektor, Max 360, som også brukte pilfunksjonen som opprinnelig ble utviklet av Valentine.

Valentine Research fortsatte å selge V1 i nesten tre tiår til selskapet i 2020 lanserte en oppgradert versjon av det ikoniske produktet, V1 Gen2.

Den nye versjonen inneholdt avansert teknologi beskrevet som militær standard, noe som ga detektoren enda høyere følsomhet.

Designet fulgte fortsatt originalen, men V1 Gen2 ble gjort mer kompakt og hadde en forenklet kontrollflate med en enkelt multifunksjonsknapp og to volumknapper øverst.

Mike Valentines arbeid innen radarteknologi har etterlatt et varig inntrykk på bransjen. Hans bidrag til utviklingen av radardetektorer har i årevis hjulpet bilistene til å holde seg under radaren og unngå fartsbøter.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk bilforhandler mottok 9,9 milliarder kroner fra 2024

Den danske bilforhandleren Ejner Hessel hadde 9,9 milliarder kroner...

Giant skroter Tesla for 12 milliarder kroner

Den svenske pensjonsgiganten selger alle aksjene i Elon Musks...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske...

Sjåføren stoppet ved grensen – nå skylder han 1 million danske kroner.

To ukrainske statsborgere ble stoppet av politi- og tollenheten...

BYD har tapt 152 milliarder kroner på elbiler

Kinesiske BYD, som selv startet den ville priskrigen på...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København – men før politiet ankom, tok to menn saken i egne hender. Trafikken i København...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en bensindrevet rekkeviddeforlenger for elbiler. Den gamle i3 REx-teknologien skal visstnok løse rekkeviddeangsten. En prototype med...

Lamborghini-eier tatt i 188 km/t med politiets nye våpen

En Lamborghini-eier ble overrasket av politiet i Syd- og Sønderjylland, som målte superbilen til 188 km/t under en treningsøvelse med nye lasermålere. Nå risikerer...

Studie: Lyder fra elbiler forvirrer fotgjengere

En ny studie fra Chalmers tekniska högskola i Sverige viser at de lovpålagte varsellydene i elbiler er vanskelige å finne, noe som utgjør en...

Ny fartskamera fanger opp 1000 sjåfører hver eneste dag

San Franciscos nye fartskameraer har fanget opp 31000 sjåfører i løpet av de første 30 dagene. Fartsbøter kan være så høye som 3500 kroner....