11. februar, 2025

Honda slår seg sammen med skandaleselskap fra Kina

Honda har valgt at kinesiske Huawei, som svindlet med et 5G-tilbud i Danmark, skal levere infotainmentsystemet til merkets fremtidige biler i Kina.

Til tross for flere skandaløse saker – bl.a. om juks med 5G-forsyningen i Danmark, Færøyene og England, har Honda valgt å inngå et samarbeid med kinesiske Huawei.

Samarbeidet gjør at det kinesiske teknologiselskapets infotainmentsystem vil finne veien inn i Hondas biler på det kinesiske markedet. Dette strategiske valget kommer på et tidspunkt da Honda opplever utfordringer med salg i Kina.

Dette er skrevet av mediet Enginepatrol .

I de første 11 månedene av 2024 falt Hondas salg i Kina med mer enn 30 prosent, ifølge data fra China EV DataTracker.

Honda solgte 769.547 biler i denne perioden sammenlignet med 1.064.975 enheter i samme periode i 2023.

Japanerne legger selv skylden på fallet på økende etterspørsel etter nye el- og hybridbiler med intelligent teknologi, samt den begrensede suksessen til Hondas e:N-serie av elbiler.

For å møte forventningene til kinesiske forbrukere har Honda lansert et nytt bilmerke , "Ye", spesielt for det kinesiske markedet. De første modellene under dette merket, Ye S7 og Ye P7 SUV-er, vil være utstyrt med Huaweis Qiankun ADS-system.

Qiankun ADS er et system som skal gjøre bilene delvis selvkjørende. Den inkluderer funksjoner som Navigation Cruise Assist (NCA), som gjør det mulig å krysse fra en parkeringsplass til en annen uten at eieren griper inn i bilen.

Huawei leverer allerede dette systemet til andre kinesiske bilprodusenter, inkludert Dongfeng, Changan og GAC.

Opprinnelig planlagt lansering i 2024, har Ye S7 og P7 blitt skjøvet tilbake til første kvartal 2025. Utsettelsen skyldes utilfredsstillende investorforventninger til Hondas markedsføringsstrategier og den etterslepende integreringen av AI-teknologi.

Når modellene lanseres vil de kombinere Huaweis system med Hondas egen Sensing 360+ teknologi. Dette indikerer at Honda ønsker å opprettholde en viss grad av teknologisk uavhengighet fra den kinesiske regjeringen.

For å sikre at Ye-modellene appellerer til kinesiske forbrukere, har Honda satt sammen et ungt team av utviklere med en gjennomsnittsalder på 32 for å designe bilene.

I tillegg til Huaweis teknologi vil Ye S7 og P7 ha en 40-tommers augmented reality head-up-skjerm (AR-HUD) og et 89,8 kWh batteri. Noen komponenter til bilene er levert av selskaper som CATL, Huawei og iFlytek.

Samarbeidet med Huawei understreker Hondas strategiske fokus på å tilpasse seg det kinesiske markedet og dra nytte av den økende etterspørselen etter intelligent mobilitet i Kina. Suksessen til Ye-merket er avgjørende for om Honda kan gjenvinne sin posisjon på det kinesiske markedet.

Latest

Don't miss

Audi dropper navnebytte – kundene hater det

Audi burde ha endret en lang rekke modellnavn. Men...

Antallet hensynsløse sjåfører synker i Danmark

Som det første landet i verden innførte Danmark en...

Ny type fotoboks godkjent – blinket 140 ganger

Rett over Øresund har politiet fått grønt lys til...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...