Den kinesiske teknologigiganten Huawei har lansert en hurtiglader pรฅ 1500 kW. Alt for รฅ komme videre i kapplรธpet om hurtiglading mot blant annet BYD.
Kapplรธpet om รฅ tilby den raskeste elbilladingen fortsetter blant kinesiske teknologiselskaper. Huawei har nรฅ presentert en ny 1500 kW hurtiglader. Dette skjer i et marked preget av hard konkurranse.
Den nye laderen fra Huawei leverer 1500 kilowatt. Eller det er i hvert fall det kineserne hevder.
Effekten tilsvarer 1,5 megawatt. Og nรฅ som vi snakker om diktaturer, er det et ยซgigantisk sprang fremoverยป sammenlignet med konkurrentene.
Andre kinesiske selskaper har ogsรฅ annonsert kraftige ladesystemer nylig. BYD presenterte en ny hurtiglader. Men du er "fornรธyd" med 1000 kW.
Zeekr fulgte kort tid etter med en belastning pรฅ 1200 kW. Batteriprodusenten CATL har vist et system med 1.300 kW.
Huawei, som ogsรฅ har lansert en elbil, vil klart overgรฅ dem alle. Deres nye lader, som er bygget pรฅ en vรฆskekjรธlt lรธsning, har nettopp blitt vist frem i Shanghai.
Avansert teknologi og robotarm
Ifรธlge Huawei kan laderen levere 20 kWh energi til et kjรธretรธy pรฅ bare ett minutt. Det er under optimale forhold.
For en elbil med et forbruk pรฅ 20 kWh per 100 kilometer betyr dette teoretisk en rekkevidde pรฅ 100 kilometer etter ett minutts lading.
En full lading fra 0 til 100 prosent skal vรฆre mulig pรฅ omtrent 15 minutter. Dette krever imidlertid at bรฅde bilen og forholdene er ideelle.
En interessant detalj om Huaweis lader er en innebygd robotarm. Den kan automatisk koble ladekabelen til bilen.
Dette betyr at sjรฅfรธren ikke trenger รฅ forlate kjรธretรธyet under lading. Tesla har tidligere eksperimentert med lignende teknologi, men valgte รฅ ikke forfรธlge det videre.
Fokus pรฅ tunge kjรธretรธy
Huawei opplyser at laderen kan operere i et bredt temperaturomrรฅde. Den fungerer fra minus 30 grader Celsius til pluss 60 grader Celsius.
Dette skyldes et avansert temperaturkontrollsystem. Dette sikrer stabil drift under ulike klimatiske forhold.
Selv om teknologien er kraftig, er den fรธrst og fremst utviklet for et spesifikt segment. Dette er tunge kjรธretรธy.
Huawei ser spesielt potensiale for laderen for elektriske lastebiler og busser. De krever ofte hurtiglading for รฅ minimere nedetid.
Den nye laderen understreker den intense utviklingen innen ladeteknologi. Spesielt kinesiske selskaper presser pรฅ for รฅ sette nye standarder for kraft og hastighet.
Fremtiden vil vise hvordan ultrahurtigladerne implementeres i infrastrukturen. Og hvilke bilmodeller som vil kunne utnytte den hรธye effekten.
Hurtigladerne har imidlertid ikke sjanse til รฅ lykkes i Danmark. Men det er nรฅ mer fordi strรธmnettet vรฅrt ikke takler det. Les mer om det her .