22. mars, 2025

Hvem eier egentlig verdens bilmerker? Her er den overraskende listen

Vil du unngå å støtte Elon Musk, USA eller Kina? Sannheten er at det er nesten umulig, ettersom de største bilmerkene i verden eies av private equity-fond, suverene formuesfond og investorer fra hele verden.

Å kjøpe bil handler ikke bare om design, kjøreegenskaper og pris. Det er også en stor økonomisk beslutning som indirekte støtter ulike selskaper og investorer rundt om i verden.

Men visste du at selv om du velger en tilsynelatende tysk, svensk eller japansk bil, kan en del av pengene dine fortsatt havne i Kina, USA eller Midtøsten?

Bilindustrien har et veldig forvirrende slektstre. De siste tiårene har det vært utallige fusjoner, oppkjøp, konkurser og restruktureringer, noe som gjør det nesten umulig for forbrukere å holde styr på hvem som eier hvilke bilmerker. Mange bilmerker er solgt til nye eiere, noen er lagt ned, og nye selskaper har dukket opp.

Historiske merker som Pontiac, Oldsmobile og Mercury har forsvunnet, mens andre – som Chrysler, Jaguar og Volvo – nå har funnet nye eiere utenfor opprinnelseslandet.

For noen bileiere er det viktig å velge en bil som matcher deres verdier. Spesielt i dag, når Elon Musks politiske engasjement i USA har fått mange til å rynke pannen på Tesla.

Hvem står bak de største bilmerkene i verden?

Noen ønsker derfor å støtte europeisk industri, mens andre rett og slett ønsker å unngå å investere i kontroversielle selskaper eller regimer.

Men realiteten er at bilmarkedet er så globalisert at det er nesten umulig å unngå at pengene dine ender opp hos enten store private equity-fond, statlige investeringsselskaper eller regjeringer i land med tvilsomme menneskerettigheter.

Kina er for eksempel et kommunistisk regime med en svært sentralisert økonomi, der statseide selskaper og investeringsfond spiller en stor rolle i næringslivet. Qatar, som også eier store eierandeler i bilindustrien, er kjent for sine menneskerettighetsproblemer og mangel på demokratiske reformer.

Og hvis du velger bort Tesla for å unngå Elon Musk, kan du fortsatt ende opp med å støtte selskaper med nære bånd til enten enorme amerikanske private equity-fond eller den kinesiske regjeringen. Så hva er best – eller verst?

Mange bilmerker drives fortsatt fra opprinnelseslandet, men eierskapet forteller en helt annen historie. Her er noen av de største bilprodusentene i verden – og hvem de har som medeiere:

Volkswagen Group (Tyskland)

  • Merker: Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, SEAT
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Porsche Automobil Holding SE (31,4%) – Tyskland
    • Qatar Holding LLC (10%) – Qatar
    • BlackRock, Inc. (2,1 %) – USA

Toyota Motor Corporation (Japan)

  • Merker: Toyota, Lexus, Daihatsu
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Toyota Industries Corporation (9,13%) – Japan
    • JPMorgan Chase & Co. (4,21%) – USA
    • BlackRock, Inc. (2,56 %) – USA

Stellantis NV (Nederland/Frankrike/Italia)

  • Merker: Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Giovanni Agnelli BV (15,6%) – Italia
    • BPI Frankrike (6,69%) – Frankrike (statseid bank)
    • BlackRock, Inc. (3,52 %) – USA

Mercedes-Benz Group AG (Tyskland)

  • Merker: Mercedes-Benz, Smart
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Beijing statseid kapitalforvaltningsselskap (11,2%) – Kina
    • Kuwait Investment Authority (6,27%) – Kuwait
    • BlackRock, Inc. (5,14%) – USA

Ford Motor Company (USA)

  • Merker: Ford, Lincoln
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Vanguard Group (10,1%) – USA
    • BlackRock, Inc. (7,37 %) – USA
    • Norges Bank Investment Management (0,99 %) – Norge

General Motors (USA)

  • Merker: Chevrolet, GMC, Cadillac, Buick
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • BlackRock, Inc. (9,93 %) – USA
    • Vanguard Group (9,34%) – USA
    • State Street Corporation (5,35%) – USA

Honda Motor Co. Ltd. (Japan)

  • Merker: Honda, Acura
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Nomura Asset Management – Japan
    • BlackRock Fund Advisors – USA
    • AXA SA – Frankrike

Tesla Motors (USA)

  • Merker: Tesla Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Elon Musk (12,77%) – USA
    • Vanguard Group (7,56%) – USA
    • BlackRock Advisors LLC (4,78%) – USA

Nissan Motor Co. Ltd. (Japan)

  • Merker: Nissan, Infiniti, Datsun
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Renault SA (35,71%) – Frankrike
    • Mercedes-Benz Group AG (2,7%) – Tyskland
    • Effissimo Capital Management – Singapore

BYD Co. Ltd. (Kina)

  • Merker: BYD elbiler
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Berkshire Hathaway, Inc. (4,93%) – USA
    • BlackRock Fund Advisors – USA
    • China Asset Management Co., Ltd. – Kina

Men hva med de gode gamle svenskene på andre siden av sundet – kan ikke Volvo tilby noe skandinavisk? Skandinavisk design, ja. Og kontorer i Sverige, ja. Men Volvo, inkludert Polestar, har også føttene godt plantet i Kina.

  • Volvo er 78,65 % eid av kinesiske Geely.
  • Polestar eies av Geely og Volvo, som igjen kontrolleres av Kina.

Vanskelig å unngå kontroversielle eiere

Uansett hvilket bilmerke du velger, er det nesten umulig å unngå muligheten for at pengene dine potensielt kan havne hos kinesiske selskaper, investeringsfond i Midtøsten eller amerikanske kapitalforvaltere.

Bilmarkedet er globalt, og penger kjenner som kjent ingen grenser. Så neste gang du vurderer en ny bil, kan det være verdt å undersøke hvem som egentlig står bak merket du velger.

Latest

Don't miss

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres...

Oljegiganten angrer – mer olje, mindre fornybar energi

Oljegiganten BP vil redusere sine investeringer i fornybar energi....

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å...

Crazy sight rule slipper ut 33 tonn CO2 per år

Hvert år blir to millioner biler kontrollert i Danmark....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...