8. februar, 2025

Hybridbiler er veien til helvete, sier sparken bilsjef

Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktør og jobber nå med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete.

Aston Martins tidligere direktør, Andy Palmer, kaller hybridbiler veien til helvete. Han mener at bilindustrien er på vei inn i en blindvei som kan føre til undergang, spesielt i konkurransen med kinesiske produsenter.

Palmer, ofte omtalt som elbilenes gudfar, advarer om at hybridbiler bare er en midlertidig løsning.

– Hybrider er en vei til helvete. De er en overgangsgreie, og jo lenger du blir ved den overgangen, jo mindre raskt beveger du deg inn i den nye verdenen, sier han i et intervju til Business Insider .

Europas bilindustri står overfor store utfordringer. Salget i Kina faller, og i Europa truer EU med bøter på 116 milliarder danske kroner dersom bilmerkene ikke overholder nye, strengere CO2-krav.

På den annen side appellerer bilmerkene til EU om å tillate fortsatt salg av bensinbiler og hybrider. Men Palmer, som har en fortid som underdirektør i Nissan og administrerende direktør i Aston Martin, mener bilmerkenes tilnærming er vertikalt feil.

– Hvis man bare forsinker overgangen til elbiler ved å vanne den ut med hybrider, så er man mindre konkurransedyktig i lengre tid og man lar kineserne fortsette å utvikle sitt marked og sitt forsprang.

– Jeg synes ærlig talt at det (hybridene, red.) er en latterlig oppfinnelse, sier Andy Palmer til Business Insider.

Palmer har erfaring med å gå mot strømmen. For 15 år siden ledet han utviklingen av Nissan Leaf, som kom inn på markedet for Tesla Model S.

– På mitt siste styremøte i juli 2014 ble jeg utsatt for et kjempeangrep fra revisorene som sa; vi tjener ikke penger på dem (elbilene, red.), vi går for fort. Jeg klarte å vinne på den måten, men jeg forlot Nissan, sier han.

Ifølge Palmer gjentar nå konkurrentene de samme feilene. Nissan har mistet sin ledende posisjon innen elbiler, og Toyota og andre store produsenter satser på hybrider i stedet.

Noe som gir kinesiske produsenter en fordel. Kina har, takket være en ekstrem og i øynene til EU ulovlig statsstøtte, oppnådd en dominerende posisjon på elbilmarkedet.

Likevel tror Palmer at kinesiske bilmerker vil bli uovervinnelige når de lærer å konkurrere på like vilkår i Europa.

– Nå venter en siste kamp, ​​hvor kun de mest konkurransedyktige bilprodusentene vil overleve. Den eneste redningen er hvis Vesten vedtar en konsekvent industriell strategi.»

Latest

Don't miss

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er...

Verdens nest dyreste bil ble solgt i helgen

Verdens nest dyreste bil ble solgt på auksjon i...

Russland angriper biler i Europa – eiere kan ikke gjøre noe

Russlands etterretningstjeneste er mistenkt for å stå bak en...

Tesla fikk et stikk i ryggen på grunn av Elon Musk

En tilfeldig garasje i Los Angeles ble avgjørende for...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....