9. desember, 2024

Hyundai gjenintroduserer knapper fordi kundene hater skjermer

Hyundai innrømmer at merket ble fanget opp i en trend i bilindustrien, men at knappene nå gjør comeback fordi kundene hater skremmene.

Hyundai erkjenner nå at bilmerket har gått for langt. Kunder hater merkevarens bruk av berøringsskjermer. Derfor kommer de fysiske knappene nå tilbake.

Mange sjåfører har klaget på og uttrykt stor frustrasjon over Hyundais digitale løsninger, som har erstattet de tradisjonelle fysiske knappene.

Berøringsskjermer har gjort det mulig å bygge biler med mye enklere hytter. Men utviklingen har også skapt problemer. Spesielt for sjåførene.

Mange sjåfører mener at skjermene er for vanskelige å betjene på farten. Spesielt når du skal justere for eksempel temperaturen på klimaanlegget eller volumet på radioen.

Hyundai har erkjent at denne teknologien kanskje ikke oppfyller behovene til alle kunder. Underdirektør Ha Hak-soo forklarer dette i et intervju med Korea JoonAng Daily .

LES OGSÅ: C63 faller ned 70 000 DKK fordi ingen bryr seg om den 4-sylindrede AMG

– Da vi begynte å integrere et berøringsbasert grensesnitt, oppdaget vi at folk ikke foretrekker det.»

Underdirektøren utdyper at tester blant fokusgrupper har vist at sjåfører ofte ble irriterte eller stresset når de ikke raskt fant de ønskede innstillingene.

Ifølge Ha er berøringsskjermene en unødvendig belastning i situasjoner der sjåførene bare trenger rask og enkel tilgang til helt vanlige ting – for eksempel å betjene radioen.

Berøringsskjermteknologi har blitt populær blant designere fordi den gjør det mulig å skape et minimalistisk interiør. Og da er det billigere å samle alle funksjonene på én skjerm, fremfor å spre dem ut på flere knapper.

Men det passer dårlig for sjåfører. Spesielt fordi det for mange er en utfordring å betjene en berøringsskjerm i det hele tatt når de allerede skal konsentrere seg om trafikken. Mange av Hyundais kunder har direkte sagt at de savner biler med fysiske knapper.

Hyundai er også klar over sjåførenes misnøye med skjermene. Av samme grunn kommer flere av de 'gamle' knappene som forsvant da berøringsskjermer ble introdusert tilbake.

Et eksempel på endringen hos Hyundai finner du i den ansiktsløftede Ioniq 5, hvor det fortsatt er fysiske knapper å finne. Sørkoreanerne er langt fra de eneste som trekker seg tilbake når det kommer til berøringsskjermer.

Volkswagen har også måttet legge seg ned for å gjøre kundene fornøyde. Dermed kommer de fysiske knappene også tilbake i biler fra Wolfsburg. Og dermed tror BMW-direktør Oliver Zipse med en gang at de største skjermene i biler blir forbudt. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Polestar begynner produksjonen av ny modell i USA

Polestar er nå i gang med å produsere den...

Bilkonsernet i krise selger en batterifabrikk som ikke finnes

Som så mange andre bilkonsern sliter General Motors mot...

De fleste kommuner vil ikke innføre nullutslippssoner

De har fått lov. Likevel sier de aller fleste...

Flere EU-lande dropper statsstotten til elbiler

Bilister i stadig flere EU-land må nå betale det...

Tesla-eieren mente han fikk øyeskader av å parkere riktig

En Tesla-eier trodde han kunne omgå parkeringsavgifter ved å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Sir Class er verdens raskeste Mercedes G-klasse

Lewis Hamilton er en saga blott hos Mercedes. Imidlertid klarte britens 7 verdensmesterskap å inspirere til konverteringen av 'Sir Class', som er verdens raskeste...

Le Mans-teamet er klare med sin første gatebil noensinne

Det tidligere Le Mans-teamet Glickenhaus er nå klare til å sende superbilen 004 til gatene. Monsteret, med sin 6,2-liters V8-motor, er imidlertid ingen billig...

98 prosent av fartsbøtene kommer fra fotobokser

98 prosent av bilister som kjører for fort blir fanget opp av et fotoboks. Samtidig setter antall fartsbuer rekord. Det viser nye tall fra...

Kevin Magnussen får enorm unnskyldning "Min feil"

Kevin Magnussen planla et spektakulært farvel til Formel 1. Men danskens lob ble ødelagt på mange måter. Blå. av Valtteri Bottas. Kevin Magnussen hadde...

Video avslører diktators ville bilsamling i Syria

Bashar al-Assad har flyktet til Russland, hvor han og familien har fått asyl. I Syria har diktatoren etterlatt seg et palass med en vill...

Tesla-eieren mente han fikk øyeskader av å parkere riktig

En Tesla-eier trodde han kunne omgå parkeringsavgifter ved å hevde at han plutselig hadde fått en veldig akutt øyeskade. Det lyktes flere ganger. Noen...

Verdens raskeste lastebil er en Volvo med 276 km/t

I hele åtte år har ingen andre lastebilmerker kunnet komme i nærheten av The Iron Knight fra Volvo Trucks. Verdens raskeste lastebil går i...

Flere bilmerker vil utstyre elbiler med girskift

Porsche gjør det allerede. Og nå følger flere bilmerker tyskernes eksempel og utstyrer elbiler med flertrinns girkasser. Girkassen gjør comeback i elbiler, hvor produsentene...

Elbiler har 42 prosent flere problemer enn bensinbiler

En ny undersøkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports viser at hybrid- og elbiler har blitt bedre. Men at de fortsatt har desidert flest...

EU’s storste parti: Forbud mod fossilbiler skal fjernes i 2025

Den største partigruppen i EU-parlamentet sier nok en gang at de vil oppheve forbudet mot nye biler med forbrenningsmotor som trer i kraft i...

Stort galleri fra Essen Motor Show 2024

Over 200.000 bilfans deltok på årets Essen Motor Show, hvor biler, tuning og motorsport var i fokus. Se her! Essen Motor Show 2024 er...

Audi tilbakekaller brennbare hybridbiler igjen

Audi må igjen tilbakekalle flere hybridbiler. Det er fortsatt en risiko for at batteripakkene i bilene er brannfarlige. Audi tilbakekaller igjen hybridbiler på grunn...