26. april, 2025

Hyundai Ioniq 5 nådde 666.000 km før batteriet ga seg

Hyundai Ioniq 5 har ekstremt lav kjørelengde. Men det kostet også mye penger for et nytt batteri.

En Hyundai Ioniq 5 fra Sør-Korea har nå klokket opp 666.000 kilometer på veien – og det er trolig Ioniq 5 i verden som har den lengste kjørelengden. Bilen er bare litt over tre år gammel og kjører i gjennomsnitt rundt 600 kilometer hver eneste dag.

Det høres ut som noe som burde ha sendt elbilen til verkstedet noen ganger. Men faktisk har bilen vært overraskende stabil. Med noen få – men kostbare – unntak.

Høyspentbatteriet ble byttet ut da kilometertelleren nådde 580.000 kilometer.

Ifølge eieren skjedde utskiftingen ved Hyundais utviklingssenter i Namyang, og det ble gjort på produsentens regning.

Hyundai har vanligvis garanti på batteriet, som er ti år eller 160.000 kilometer. Derfor er det uvanlig at eieren fikk nytt batteri uten kostnad.

Men Hyundai ønsket kanskje å undersøke batteriet og så samtidig en mulighet til å få god omtale ut av bilen med sin imponerende kjørelengde.

Bytte batteri på Hyundai Ioniq 5

Hvis byttet hadde blitt gjort uten garanti, kunne det kostet mye penger. I USA går prisen på en ny batteripakke til en Ioniq 5 opp i rundt 15 000-20 000 dollar – tilsvarende 105 000-140 000 danske kroner.

Bilen har også hatt problemer med sin Integrated Charging Control Unit (ICCU), som betyr at den ikke lenger kan lade via vekselstrøm (AC). Kun hurtiglading fungerer – som ifølge eieren også har vært den foretrukne metoden det meste av tiden.

I tillegg har generelt vedlikehold som differensialolje og bremsevæske blitt skiftet jevnlig. Og en gang gikk bilen inn i «limp mode» – det vil si nødmodus – men startet raskt igjen.

Eieren opplyser at han vanligvis lader bilen til 100 % via DC hurtigladere og gjør det ofte. Likevel har batteriet holdt seg overraskende bra.

Bilen er brukt langt mer enn normalt. Til sammenligning kjører en gjennomsnittsdanske rundt 15 000 kilometer i året. I det tempoet ville det ta over 40 år å nå 666 000 kilometer.

Selv om bilens høye kjørelengde og få reelle feil høres lovende ut, er det et viktig forbehold: Batteribyttet var gratis – og det er ikke garantert at alle får samme behandling. Eieren i Sør-Korea var enten heldig eller del av et PR-stunt.

Derfor er det verdt å merke seg hva en batteribytte koster uten garanti – spesielt ved kjøp av brukt elbil.

Med dette eksemplet har Hyundai bevist at Ioniq 5 tåler massiv daglig bruk. Men dette krever enten en garanti som dekker det viktigste – eller en økonomisk buffer hvis noe går galt. Motsatt er det også det samme med alle andre typer biler.

Se mer nedenfor:

https://www.youtube.com/watch?v=vwHE9udBMpM&t=36s

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sjåførene har skylden – dreper rekkevidden til elbiler

En ny test fra tyske Aviloo viser forskjell i...

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia...

EU vil skjerpe reglene for bilkontroll – her er kravene

Det burde være vanskeligere for en bil å bestå...

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Elbil leveres uten elektriske vinduer og kun på stålhjul

Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken' fra det nye amerikanske bilmerket Slate. Til gjengjeld holdes prisen lav. Det nye amerikanske elbilmerket...

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...