Hyundai mener alvor nรฅr de sier at knapper gjรธr comeback i nye biler. Nรฅ trenger vi enda flere fysiske berรธringsflater, sier designsjefen.
Hyundai og Genesis' sjefsdesigner SangYup Lee prioriterer funksjonalitet fremfor design. Spesielt hvis det involverer de fysiske knappene.
Mange nye biler er utstyrt med trykkfรธlsomme skjermer. Men Hyundai og Genesis gรฅr en annen retning.
Merkenes sjefdesigner, SangYup Lee, holder seg til fysiske knapper. Dette sees tydelig i den nye 2026 Hyundai Palisade. En modell som kun markedsfรธres i Nord-Amerika.
SangYup Lee mener at design bรธr hjelpe sjรฅfรธrer. Ikke gjรธr dem mer frustrerte.
Han skiller mellom designere og stylister. En stylist pynter opp ingeniรธrenes arbeid. En designer tenker pรฅ bruken av produktet.
Det handler om estetikk, men ogsรฅ om funksjonalitet. Lee har stor tro pรฅ ekte knapper i bilkabiner. Han ser pรฅ dem som mer enn bare en gammeldags lรธsning.
Lee fortalte Motor1 under New York Auto Show.
"Haptics (knapper) ser kule ut," sa Lee.
โ Men hvis de ikke hjelper andre, har de ingen funksjon. Design er der for รฅ hjelpe andre, det har jeg stor tro pรฅ.
Funksjonell design hos Hyundai og Genesis
Den nye 2026 Palisade har mange fysiske knapper. Det er en skjerm for sekundรฆr klimakontroll. Men det er knotter for temperatur.
Det finnes ogsรฅ snarveisknapper for mange infotainmentfunksjoner. Innstillinger velges ogsรฅ med fysiske knapper. Rattet har ogsรฅ ekte knapper.
Speilene justeres med fysiske knapper. Midtkonsollen i nye Palisade er ogsรฅ formet pรฅ en mรฅte som ifรธlge Hyundai gir stรธtte til hรฅnden som trykker pรฅ knappene.
Tanken er klar. Du trenger ikke lรธfte skulderen for รฅ endre innstillinger. Det viktigste er รฅ holde รธynene pรฅ veien.
Fysiske knapper gjรธr det mulig รฅ betjene funksjoner uten รฅ se bort. Dette รธker sikkerheten og komforten under overfarten.
SangYup Lees inspirasjon og visjon
Lee understreker bilens formรฅl for familier.
"Det er viktig fordi den bilen er for familier," sier han. Designet tar hensyn til hverdagen til en aktiv familie.
Hyundai mener de har kommet frem til den rette lรธsningen etter รฅ ha studert en rekke familiers daglige bruk av biler.
"Vi studerer virkelig hva du gjรธr med en familie," forklarer Lee. Bilen skal vรฆre lettkjรธrt og ikke komplisert.
Brukerfokus pรฅvirker ogsรฅ det ytre designet. Den tradisjonelle SUV-formen maksimerer innvendig plass. Men designteamet justerte ogsรฅ krumningen til vinduene.
Den subtile endringen gir mer takhรธyde. Det er kanskje ikke noe du legger merke til ved fรธrste รธyekast. Men det er en detalj som forbedrer opplevelsen.
SangYup Lee ble en gang inspirert av bildesignikonet Giorgetto Giugiaro. Lee spurte Giugiaro om favorittdesignet hans. Lee forventet en sporty respons som Lotus Esprit.
Giugiaro overrasket Lee og svarte; Den originale Fiat Panda.
Giugiaro mente at den bilen hadde den stรธrste positive innvirkningen pรฅ folks liv. Den leksjonen har pรฅvirket Lee dypt.
Fokuset hans er pรฅ hvordan design kan forbedre hverdagen. Det handler ikke bare om utseende. Funksjonalitet og brukervennlighet er avgjรธrende.
SangYup Lees designfilosofi og fokus pรฅ brukervennlighet kan finne veien til andre merker utenfor Hyundai-gruppen.
Uansett har flere โ inkludert europeiske merker โ lovet รฅ utstyre nye biler med flere knapper. Faktisk vil de snart bli tvunget til det. Les mer om det her .