Selv om Hyundai nå sier at de vil satse mye mer på hybridbiler, har merket fortsatt et mål om å selge 2 millioner elbiler innen 2030.
I forbindelse med den såkalte 2024 CEO Investor Day fortalte Hyundai offentligheten, aksjonærene og ansatte at merkevaren endrer strategi.
Nå skal det i langt større grad enn før dreie seg om hybridbiler. Hyundai kaller planen ' Hyundai Way '. Noe som bl.a. betyr at merket vil øke salget fra 4,2 millioner biler (2023-tall, red.) til 5,55 millioner biler i 2030.
Av disse må 2 millioner biler alene gå på strøm, mens totalt 21 elektrifiserte modeller – det vil si hybrider – må sette ytterligere fart i salget.
Samtidig erkjenner Hyundai at interessen for elbiler er synkende. Dette vil de prøve å løse med såkalte EREV-modeller. Altså elbiler med en bitteliten bensinmotor som rekkeviddeforlenger.
LES OGSÅ: Rekord for politiet – tok 1.372 bilister på samme vei i løpet av 72 minutter
Noe vi allerede kjenner fra også japanske Mazda. Her er den lille MX-30 et eksempel på en elbil med bensinmotor som rekkevidde. Mazda bruker til og med en wankelmotor til oppgaven.
Det samme vil neppe skje hos Hyundai. Først og fremst fordi Mazda er det eneste bilmerket som for tiden jobber med motorteknologi. Likevel mener Hyundai konseptet gir mening.
Uansett sier toppledelsen at de på denne måten vil ha elbiler med en rekkevidde på over 900 kilometer på samme fulle tank. På denne måten vil bilene også være merkbart mindre avhengige av utrulling av en infrastruktur av ladestasjoner.
Nøyaktig hvor mange markeder den nye "Hyundai Way"-strategien vil gjelde for og på er ennå å se. Men det er sikkert at merket i USA alene har som mål å selge 690 000 hybrider innen 2030.
Sørkoreanerne er ikke de eneste som for øyeblikket trekker seg tilbake når det kommer til elbiler. Flere av de store europeiske merkene – og merker med europeisk tilstedeværelse – har den siste tiden sagt at de tross alt ikke klarer seg uten forbrenningsmotoren. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!