På 20 år har den danske flåten gått fra å være en av Europas eldste til en av de absolutt yngste. Likevel er det stor aldersforskjell på bilene fra kommune til kommune, viser nye beregninger.
Det er betydelige forskjeller i gjennomsnittsalderen på biler avhengig av regionen i Danmark. Særlig o-kommunene pleier å ha den eldste bilparken.
Òro topper listen med høyest gjennomsnittsalder på bilene, som i 2024 har økt til 14.624 år. Denne stillingen hadde Æro også året før, dog med en noe lavere gjennomsnittsalder på 14,15 år.
Samso følger etter med en gjennomsnittsalder på 14.035 år, igjen med en økning fra tidligere år, da snittet var 13.749 år.
Bornholm og Langeland inntar følgende plasser. Så trenden er klar: Av de 13 kommunene med den eldste bilparken er 12 av dem o-kommuner.
LES OGSÅ: Regjeringen vil at frivillige skal ringe taxi på landsbygda
Ifølge Troels Meier, direktør i Autoparts24, er det flere faktorer som kan forklare denne utviklingen.
– For det første skal bilen på flere av øyene kun brukes på kortere strekninger, samtidig spiller nok økonomien en rolle for sjåførene i de enkelte kommunene.
– Jeg har også følelsen av at bilen kanskje ikke er et statussymbol i like stor grad som den er ellers i landet, sier han i en pressemelding .
Nasjonalt har også gjennomsnittsalderen på privatbiler økt de siste årene. I 2022 var gjennomsnittsalderen 9,0 år, i 2023 steg den til 9,4 år, og i 2024 har den nådd 10,1 år.
Økningen kommer etter nesten 20 år, da gjennomsnittsalderen på danskenes biler bare har sunket. Troels Meier bemerker at det kan være noen positive sider ved denne utviklingen.
– Generelt har antallet kasserte biler falt betydelig de siste årene, og samtidig har de høye prisene på bruktbiler gjort det mer attraktivt å holde en bil i gang.
– Og det er positivt i den forstand at bilens totale miljøbelastning avtar jo lenger den er i bruk, sier han.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!