Pรฅ 20 รฅr har den danske flรฅten gรฅtt fra รฅ vรฆre en av Europas eldste til en av de absolutt yngste. Likevel er det stor aldersforskjell pรฅ bilene fra kommune til kommune, viser nye beregninger.
Det er betydelige forskjeller i gjennomsnittsalderen pรฅ biler avhengig av regionen i Danmark. Sรฆrlig o-kommunene pleier รฅ ha den eldste bilparken.
รro topper listen med hรธyest gjennomsnittsalder pรฅ bilene, som i 2024 har รธkt til 14.624 รฅr. Denne stillingen hadde รro ogsรฅ รฅret fรธr, dog med en noe lavere gjennomsnittsalder pรฅ 14,15 รฅr.
Samso fรธlger etter med en gjennomsnittsalder pรฅ 14.035 รฅr, igjen med en รธkning fra tidligere รฅr, da snittet var 13.749 รฅr.
Bornholm og Langeland inntar fรธlgende plasser. Sรฅ trenden er klar: Av de 13 kommunene med den eldste bilparken er 12 av dem o-kommuner.
LES OGSร : Regjeringen vil at frivillige skal ringe taxi pรฅ landsbygda
Ifรธlge Troels Meier, direktรธr i Autoparts24, er det flere faktorer som kan forklare denne utviklingen.
โ For det fรธrste skal bilen pรฅ flere av รธyene kun brukes pรฅ kortere strekninger, samtidig spiller nok รธkonomien en rolle for sjรฅfรธrene i de enkelte kommunene.
โ Jeg har ogsรฅ fรธlelsen av at bilen kanskje ikke er et statussymbol i like stor grad som den er ellers i landet, sier han i en pressemelding .
Nasjonalt har ogsรฅ gjennomsnittsalderen pรฅ privatbiler รธkt de siste รฅrene. I 2022 var gjennomsnittsalderen 9,0 รฅr, i 2023 steg den til 9,4 รฅr, og i 2024 har den nรฅdd 10,1 รฅr.
รkningen kommer etter nesten 20 รฅr, da gjennomsnittsalderen pรฅ danskenes biler bare har sunket. Troels Meier bemerker at det kan vรฆre noen positive sider ved denne utviklingen.
โ Generelt har antallet kasserte biler falt betydelig de siste รฅrene, og samtidig har de hรธye prisene pรฅ bruktbiler gjort det mer attraktivt รฅ holde en bil i gang.
โ Og det er positivt i den forstand at bilens totale miljรธbelastning avtar jo lenger den er i bruk, sier han.