11. februar, 2025

Ikke bare elbiler – Renault satser stort på hybridbiler

Renault har bestemt seg for å kaste mye penger på plug-in hybridbiler, da franskmennene mener at hybrider er den beste løsningen.

Renault har en klar strategi for overgangen til elbiler, og hybridbiler spiller en sentral rolle i denne prosessen. I motsetning til mange andre bilprodusenter som i økende grad investerer i plug-in hybrider, fokuserer Renault på tradisjonelle hybridbiler.

Renaults administrerende direktør Fabrice Cambolive forklarer at valget av hybridbiler skyldes deres brukervennlighet og optimale plassutnyttelse.

Det sier han i et intervju med Autocar .

For noen år siden var det mer uklart hvilken type hybridteknologi som ville dominere markedet. Men i dag er hybridbilene uten ledninger det naturlige valget, mener franskmennene.

Renaults eneste plug-in-hybridmodell er toppmodellen Rafale E-Tech med firehjulsdrift, og det er ingen planer om flere av den typen. Modellen kombinerer en 1,2-liters bensinmotor med tre elektriske motorer og en 22 kWh batteripakke, noe som gir en elektrisk rekkevidde på opptil 106 km.

Selv om Rafale er en plug-in hybrid, fungerer den også som en vanlig hybridbil når batteriet er utladet.

Cambolive trekker frem den høye effektiviteten i urbane områder, den maksimale rekkevidden på 965 km og den ekstra motorkraften og akselerasjonen som hybridbilens største fordel.

Til tross for fordelene med plug-in hybrider, har Renault ingen planer om å utvide teknologien til resten av modellutvalget. Rafale er fortsatt den eneste modellen med dette komplekse fremdriftssystemet.

Det er uvanlig at en bilprodusent investerer i en spesialbygd motor for en enkelt modell. Men Cambolive forklarer at det er fornuftig i kroner og øre, siden Rafale allerede tilbys som vanlig hybridbil.

Renaults fokus på hybridbiler betyr imidlertid ikke at de har lansert sin siste bil med forbrenningsmotor.

Cambolive understreker at det avhenger av markedet. I enkelte land er det fortsatt stor etterspørsel etter bensin- og dieselbiler. Men på kort sikt vil Renault satse på hybridbiler og elbiler.

Cambolive påpeker at hybridbiler i B-segmentet blir mer attraktive ettersom batteriene blir billigere, avgiftene på bensin- og dieselbiler øker og bruktprisene på hybridbiler blir bedre. Om det er til fordel for kjøper eller selger, har ikke Renault-sjefen kommentert.

Latest

Don't miss

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å...

Russland legger straffetoll på kinesiske biler

I et trekk som de fleste ikke har lagt...

Ford taper 100 millioner kroner dagen på elbiler

Hver eneste dag investerer Ford over 100 millioner kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...