8. februar, 2025

Ikke bestått kollisjonstest – ble likevel årets bil i Europa

Årets bil i Europa er for andre år på rad en Renault. Men sikkerheten til nye Renault lever ikke helt opp til Euro NCAPs krav.

Kåringen av Renault 5 som Årets bil i Europa har fått debatten om sikkerhet til å blusse opp igjen. For bilen har ikke fått maks fem stjerner i Euro NCAPs vurdering.

Det er rett og slett for dyrt, heter det i kritikken fra flere hold.

– Det er ikke lenger slik at alle forventer fem stjerner. Hvis vi hadde hatt dette som utgangspunkt, kunne vi havnet uten biler i finalen», sier det norske jurymedlem Fred Magne Skillebæk til Motor.no .

Skillebæk påpeker at Renault 5 var den eneste bilen i finalen som ble testet av Euro NCAP. Han trekker også frem bilens ytelsesegenskaper og nostalgiske design som faktorer som bidro til seieren.

– Jeg hadde to favoritter: Renault 5 og Kia EV3. Det var x-faktoren som til slutt avgjorde. Renaulten kjører fantastisk bra og for oss litt eldre minner den om Golf GTI og Peugeot 205 GTI, sier Skillebæk.

Jeanette Jedbäck Hindenburg, en annen ekspert, understreker viktigheten av Euro NCAPs vurderinger.

– Det er en veldig viktig vurdering, bilprodusentene streber virkelig etter å få en femmer, sier Jeanette Jedbäck Hindenburg.

At Renault 5 ikke oppnådde toppkarakter i sikkerhetstesten har skapt bekymring.

"Men i dag får de aller fleste nye biler en vurdering på fem. Å miste en stjerne ser ikke bra ut," sier en kilde.

Skillebæk mener Euro NCAPs krav til sikkerhetsutstyr gjør det vanskelig for bilprodusentene å produsere billigere biler.

– Skal du ha fem stjerner i dag, må du implementere så mye dyrt utstyr i bilene at du nesten ikke kan selge dem. Dette er et tema for alle bilprodusenter. Euro NCAP og bilindustrien går i forskjellige retninger, sier Skillebæk.

Debatten om Renault 5 og dens sikkerhetsvurdering reiser spørsmål om hvordan man kan balansere sikkerhet, pris og innovasjon i bilindustrien.

Kåringen av Årets bil viser at det er flere faktorer som spiller inn når en jury bestående utelukkende av biljournalister skal velge den beste bilen på vegne av forbrukerne.

Skillebæk påpeker at Renault 5 var den eneste bilen i finalen som ble testet av Euro NCAP. Han trekker også frem bilens ytelsesegenskaper og nostalgiske design som faktorer som bidro til seieren.

Latest

Don't miss

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går...

Volkswagen truer kjendiser til å tie – slutt med det!

Den amerikanske auksjonssiden Cars and Bids måtte trekke tilbake...

Volvo anklager Kåre for å knuse sin egen elbil

Volvo mener en norsk mann har knust sin egen...

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....