22. mars, 2025

Ingen vil ha Scanias elbiler: 0,26 prosent kjører på strøm

Scania satser alt på én ting – nemlig elektriske lastebiler. Innen 2040 skal dieselbilene være borte. Men ingen kjøper de elektriske alternativene.

Scanias ordrebok er så godt som tom. I hvert fall når det gjelder elektriske lastebiler.

Merket satser ellers alt på å være helt fri for nye dieseldrevne lastebiler senest i 2040. Men i fjor ble det kun solgt 266 helelektriske lastebiler fra fabrikken i Södertälje.

Det melder lokalavisen Länstidningen, LT .

2024 var året hvor det tysk-eide selskapet klarte å selge over 100 000 kjøretøy. Men svært få av dem er elektriske.

– Det er vel det eneste man kan være misfornøyd med, sier Christian Levin til LT etter en beretning som viser at svenskene går med 20,4 milliarder danske kroner i overskudd.

Markedet for elektriske lastebiler er ikke der, sier Scania-direktør

Christian Levin er imidlertid også rask med å skylde på mangelen på elektriske lastebiler på alle andre enn Scania selv.

– Det som mangler, og som til dels er utenfor vår kontroll, er at overgangen til elbil faktisk skjer. Vi har fortsatt å oppleve forstyrrelser i forsyningskjeden for elektriske kjøretøy.

– Men vi ser at konkurrentene også har problemer med å få volum. Det vil si: Markedet er alt for lite, sier Christian Levin til LT.

Av de 102.069 kjøretøyene som Scania leverte i fjor, var kun 266 elbiler. Det er totalt 0,26 prosent av det totale salget.

– Det er fryktelig dårlig, sier Christian Levin om tallene, til LT.

Og Skåne er opptatt. I hvert fall hvis de skal nå sine egne mål. Allerede i 2030 – om mindre enn 5 år – skal 50 prosent av alle merkets nye lastebiler kjøre utelukkende på strøm.

Regissøren har imidlertid ikke begynt å bekymre seg. I hvert fall ikke ennå. Ikke selv om det er langt fra sikkert at han kan levere salg som svarer til forventningene.

– Jeg er egentlig ikke bekymret – det vil skje, det må skje. Det finnes fortsatt ingen bedre teknologi for å fjerne karbondioksid fra tungtransport. Det blir batterielektriske kjøretøy. Men det tar for lang tid. Det er problemet, sier han til LT.

Christian Levin mener Scania lett kunne levert flere elbiler dersom etterspørselen hadde vært der.

Men ifølge ham vil mange kunder ikke kjøpe elektriske lastebiler fordi det fortsatt er billigere å kjøre på diesel.

– Det er den viktigste brikken i puslespillet for å få på plass, sier han til LT.

Dieselmotoren er heller ikke helt ute i kulden. Faktisk skal transportgiganten DHL nå kjøre elektriske lastebiler som er ladet med diesel. Les mer om det her .


Latest

Don't miss

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør...

Tapte 2,7 milliarder på Fisker Ocean – skal reddes av Kina

Østerrikske Magna Steyr tapte milliarder på Fisker Inc.s konkurs....

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember...

Volkswagen betaler oppsagt direktør over 80 millioner i året

Da Herbert Diess trakk seg fra styrevervet i Volkswagen...

Trafikklovbrudd er 158 prosent billigere i Danmark

Mens danskene må overlate 2.500 kroner til statskassen og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...