Italia har tidligere oppfordret EU til å revurdere forbudet mot forbrenningsmotoren, nå kaller statsminister Giorgia Meloni forbudet selvdestruktivt.
I 2035 blir salg av nye biler med forbrenningsmotor forbudt innenfor EU. Med mindre disse kan gå på syntetisk drivstoff – det såkalte e-fuel.
Tidligere har Italias energiminister oppfordret EU til å revurdere forbudet, og nå er statsminister Giorgia Meloni enig. Hun kaller forbudet «en selvdestruktiv holdning til både miljøet og bilindustrien».
Det skriver Reuters .
I tillegg til forbudet mot forbrenningsmotorer, som skal fremskynde elektrifiseringen av bilindustrien, krever EU at samme industri reduserer utslippet av CO2 med 55 prosent i 2030 sammenlignet med 2021-nivået.
Virkeligheten lever imidlertid ikke opp til det EU krever fra bilindustrien. I stedet har etterspørselen etter elbiler generelt falt i Europa. Les mer om det her.
LES OGSÅ: 12-åring kort 140 km/ti pappas RS 6 – «Vanskelig å si nei»
– Utfordringen med den grønne omstillingen må ikke bety at hele industrisektorer må legges ned, sier Giorgia Meloni i en uttalelse til Reuters.
Det er verdt å merke seg at selv om Italia og Meloni var imot å forby forbrenningsmotoren, trakk landet sin avstemning da avgjørelsen først ble tatt på EU-nivå i fjor.
Italia er ikke alene om å være kritisk til forbudet mot nye forbrenningsmotorer som EU ønsker å gjennomføre. Det var blant annet Tyskland, som for forbudet ble vedtatt, fikk presset igjennom unntaket for syntetisk drivstoff.
Siden den gang har flere bilmerker nærmest stått på rekke og rad for å meddele at du tross alt ikke klarer deg uten forbrenningsmotoren. Senest har Volvo annonsert at de ikke vil satse utelukkende på elbilen likevel.
Hos Ford er også en beslutning om kun å selge elbiler i 2030 i Europa trukket tilbake. I tillegg har både Mercedes og Volkswagen varslet at merkene vil bruke hundrevis av milliarder kroner på utvikling av nye forbrenningsmotorer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!