15. januar, 2025

Italias bilproduksjon er den laveste på 69 år

Italias bilproduksjon lider. Ikke siden 1956 har det blitt bygget så få biler i det ellers så stolte støvellandet med noen av verdens mest kjente merker.

Bilproduksjonen i Italia har stupt til nivåer som ikke er sett siden 1956. Den en gang så stolte bilnasjonen sliter med å holde tritt med den globale utviklingen, og den siste nedturen for Fiat trekker hele bransjen ned.

Stellantis, det multinasjonale konsernet bak Fiat og andre bilmerker som Maserati, har sett et dramatisk fall i produksjonen ved sine fem italienske fabrikker.

Ifølge den italienske bilarbeiderforeningen falt Stellantis' produksjon fra 751 384 biler i 2023 til bare 475 090 biler i 2024.

Det skriver Reuters .

Nedgangen er spesielt betydelig ved Fiats Mirafiori-fabrikk i Torino, hvor produksjonen er redusert med 70 prosent. Fabrikken, som blant annet produserer elbilen Fiat 500e, har vært rammet av lav etterspørsel, noe som førte til produksjonsstans i september. Stoppet har blitt forlenget flere ganger, og produksjonen er fortsatt stanset.

Situasjonen er enda mer kritisk for Maserati-fabrikken i Modena, hvor produksjonen har falt med hele 79 prosent innen 2024. Den store nedgangen har skapt bekymring for Maseratis fremtid som bilmerke.

Den lave etterspørselen etter Fiat 500e er et paradoks i en tid hvor elbiler ellers vinner terreng. I november falt Fiats salg i EU med 42 prosent. Dette får fagforeningene til å kritisere EUs strenge CO2-krav til bilprodusentene. Fagforeningene mener målene hemmer produksjonen av biler som faktisk kan selges.

For å snu den negative utviklingen har Stellantis lovet å investere to milliarder euro i Italia. Investeringen skal brukes til å utvikle nye modeller, inkludert en bensindrevet hybridversjon av Fiat 500e.

Det er imidlertid usikkert om investeringen alene kan redde italiensk bilproduksjon. Den globale bilindustrien står overfor store utfordringer og konkurransen er hard. For at Italia igjen skal bli en samlende bilnasjon, krever det innovasjon, effektivitet og en evne til å tilpasse seg endrede markedsforhold.

Spørsmålet er om Italia kan gjenvinne sin posisjon som en av verdens ledende bilprodusenter. Den nåværende krisen er en alvorlig trussel mot næringen, og det vil kreve en felles innsats fra både bedrifter, fagforeninger og politikere for å snu trenden.

Fremtiden for italiensk bilproduksjon er usikker, men én ting er sikkert: veien tilbake til toppen blir lang og krevende.

Latest

Don't miss

Hvem er Shmee150? Her er historien om Tim Burton

Du kjenner ham som Shmee150, men i virkeligheten heter...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer...

Mercedes er tvunget til å utsette avgjørende elbil

Mange ser allerede på elbilutgaven av Mercedes CLA som...

Honda slår seg sammen med skandaleselskap fra Kina

Honda har valgt at kinesiske Huawei, som svindlet med...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i farens fotspor og inn i motorjournalistikken. Likevel kaller hun ham en idiot. Den berømte tidligere...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli...

Få 1,2 millioner kroner – gateløp blir lovlig i 2025

Det lovlige gateløpet i Horsens er nærmere enn noen gang før. Kommunen har satt av 1,2 millioner kroner til etablering. Området bak emballasjeselskapet Amcor...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....

Statsråd avviser – vil ikke gjøre elbiler dyrere

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil ikke legge høyere avgifter på elbiler, selv om en miljøøkonomisk vismann mener det er på høy tid. De siste...

Spar opptil 20 % på Billetter til Bilshow 2025 – Kjøp Early Bird-billetter nå!

Er du klar for årets ultimate bilopplevelse? Danmarks største bilmesse, Auto Show Denmark , kommer tilbake 6.-7 september 2025 i Odense kongressenter . Og...