Jaguar er godt klar over at overgangen til kun å bygge elbiler vil koste kundene. Det er anslått at 85 prosent vil slippe unna.
Jaguar forbereder seg på å miste kunder når merket planlegger å bygge kun elbiler i 2026. Faktisk forventer ledelsen at 85 prosent forsvinner.
Dette sier merkevarens direktør Rawdon Glover til Auto Express .
De 85 prosentene må imidlertid finnes blant sjåførene som i dag har råd til å kjøpe en Jaguar. Dette er menneskene merket ikke forventer å se igjen.
Kanskje er det fordi de 85 prosentene fra 2026 ikke har råd til en Jaguar i det hele tatt. Merket har varslet at det ikke vil selge biler for under én million kroner fra ny.
Målet er ikke lenger å konkurrere med BMW, Mercedes og Audi. I stedet mener Jaguar at du hører hjemme i toppen. Det vil si blant merker som Bentley og Rolls-Royce.
Jaguar har det greit med å miste 85 prosent av kundene sine
Men det kan være en vanskelig øvelse å realisere. Jaguar-forhandlere kan allerede se at kundene forsvinner. Også fra brukte biler.
Ifølge Enginepatrol har bruktbilsalget falt med 9 prosent siden Jaguar introduserte merkevarens nye våkne identitet for verden med en svært kontroversiell reklamefilm.
Siden relanseringen av merket har Jaguar kastet hele historien sin til gulvet. Bilmerkets direktør avviser imidlertid fullstendig kritikken.
I stedet har han brukt tiden sin på å fortelle media at Jaguar ikke bryr seg med sine 'gamle kunder' i det hele tatt. Tvert imot tar han et skarpt skudd mot kritikerne, som han kaller intolerante.
Samtidig føler Rawdon Glover seg tvunget til å nekte for å ha tatt narkotika da han og resten av ledelsen godkjente ideen bak den nye logoen og ideen om kun å bygge elbiler.
Jaguar kan imidlertid ikke nekte for at kundene har forsvunnet. Data fra Marketcheck UK viser at merket solgte 133 brukte biler per dag i løpet av de syv dagene etter relanseringen. For det var i snitt 146 biler per dag. Det er en nedgang på 8,9 prosent.
Det tidligere britiske merket er imidlertid ikke den eneste som mister kunder. Tesla gjør det også. Bare i Danmark har salget falt med 58 prosent.
Det fallende salget påvirker også aksjekursen. Siden Donald Trump kom inn på det ovale kontoret i Det hvite hus i USA igjen, har et kort oppsving i Teslas verdi kollapset.
På få dager har merket tapt tilsvarende 477 milliarder kroner i verdi. Av de pengene er nesten 70 milliarder kroner administrerende direktør Elon Musks formue. Eller i det minste en del av rikdommen.