Jaguar satser alt på elbiler – skroter tusenvis av dem

I disse dager satser Jaguar hele merkets eksistens på elbiler. Likevel skroter det tidligere britiske merket nå elbiler i tusenvis.

I fjor gikk Jaguar-importøren i USA med på å kjøpe tilbake i underkant av 3000 I-Pace-elbiler fra sine eiere. Problemer med batteripakkene som gjorde bilene brannfarlige kunne ikke løses.

Og nå viser bilder fra et skrotverk i England rader med I-Pace-modeller som venter på å bli skrotet.

Disse bilene, som bare er noen få år gamle, ser ut til å være i god stand. Men hvis de kommer fra Jaguars tilbakekjøp, er de ikke lenger trygge å kjøre.

Årsaken til skrotingen er trolig en potensielt farlig batteridefekt som kan føre til overoppheting og i verste fall brann.

Jaguar har forsøkt å løse problemet med flere programvareoppdateringer, men det har ikke vært tilstrekkelig.

Derfor har Jaguar nå blitt tvunget til å tilbakekalle de berørte elbilene og tilby eierne muligheten til å kjøpe dem tilbake. Dette har selvsagt kostet Jaguar en del.

Tidlige modeller av Jaguar I-Pace har vist seg å ha en mer kompleks batterifeil enn først antatt.

Selv om det har vært mulig å løse problemet på senere modeller ved å bytte ut enkelte moduler i batteriet, har det ikke vært mulig å gjøre det samme på de eldre modellene.

Nå skal disse bilene ende dagene på et skrotverk, hvor de skal vrakes og de ulike materialene resirkuleres. Det er en trist skjebne for disse ellers så luksuriøse elbilene.

Jaguar har nå lagt ned produksjonen av I-Pace-modellen og planlegger å lansere en ny, enda mer luksuriøs elbil i stedet. Imidlertid forventes denne modellen å koste mer enn det dobbelte av dagens I-Pace.

Selv om de fleste produsenter nå har løst sine batteriproblemer, er det fortsatt noen få eksempler på elbiler som lider av lignende brannrisiko.

Et eksempel er Audi e-tron 55, hvor det også er identifisert problemer med batteriet.

Her hjemme har også flere Jaguar I-Pace-modeller vært gjenstand for tilbakekalling. Importøren har imidlertid nektet å kjøpe tilbake bilene, da man ikke mener at de danske bilene er rammet av de samme problemene som bilene som har gitt opphav til tilbakekalling i andre land.

– Europeiske biler omfattes ikke av H514 (tilbakekallingen i USA, red.), da JLR-gruppen har fått vite at de tidligere gjennomførte kampanjene har løst problemet på europeisk produserte biler, skriver British Car Import 13. desember 2024 i en e-post til Sikkerhetstilsynet ifølge BT .

Det er imidlertid verdt å merke seg at bilene som vises på bildene fra opphuggingen i England er utstyrt med engelske skilt.

Det er derfor uklart om disse bilene også er rammet av de samme problemene som de amerikanske modellene.

Uansett årsak til skrotingen av disse elbilene, er det et uttrykk for utfordringene som fortsatt er knyttet til utvikling og produksjon av elbiler. Batteriteknologi er fortsatt i utvikling.

Profilen bak innlegget på X nevner ikke prototypebiler som i første omgang skal vrakes. Et søk i det engelske motorregisteret bekrefter tilsynelatende at bilene har vært på veiene under helt normale forhold.

https://twitter.com/newt7215/status/1884323838554513892


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nytt batteri kan lade 150 elbiler samtidig

Kinesiske CATL har satt taket for en ny batteripakke...

Temu kritisert for å selge farlige bildeler

Den kinesiske handelsplattformen Temu slår nå tilbake etter at...

Regjeringen vil stenge Storebæltsbroen for flere sjåfører

Regjeringen, ledet av samferdselsminister Thomas Danielsen, vil nå forby...

XPENG-eiere får tilgang til 940 000 ladere over hele Europa

Et nytt samarbeid mellom XPENG og Plugsurfing gir danske...

Avslørt: Polestar skroter helt nye elbiler

Helt nye elbiler, inkludert Polestar 3 og Polestar 2,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bilmerket DeTomaso gjenoppstår 13 år etter konkursen

Det har gått 32 år siden De Tomaso sist bygde en ny bil. Og det har gått 13 år siden merket gikk konkurs. Men...

Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at kinesiske bilmerker som BYD utkonkurrerer europeiske merker i verdens største bilmarked. Kampen om det kinesiske...

Bilsjef: EU skal fjerne bensin- og dieselforbud innen 2035

Det er ingen vei utenom forbrenningsmotoren. Ikke engang i 2035 når EU har til hensikt å forby det i nye biler. Hybrider bør tillates,...

Ny påstand fra Elon Musk får Tesla til å eksplodere

Elon Musk kan snart sikre seg en ny, omfattende lønnspakke og flere aksjer i Tesla, noe som vil øke kontrollen hans over elbilgiganten. En...

Truet bilmerke sikrer seg 9 milliarder kroner

Det kan godt hende at Nissan er truet av dårlig økonomi og svimlende tap. Men nå er det funnet 9 milliarder til en batterifabrikk...

Kjendis blitset 106 ganger av politibil

I sin Mercedes V-Klasse har den tidligere NHL-stjernen Ilya Kovalchuk blitt fanget av fotobokser 106 ganger på 16 måneder. Dette har resultert i 210...

Mannen bak den danske trafikkalarmen tjener 48 millioner kroner

I noen land er de ulovlige, andre ønsker å gjøre dem ulovlige. Men i Danmark er trafikkalarmer en millionforretning. Dette fremgår av Ooono A/S'...

Nok et bilmerke angrer på stor elbilplan

I det siste har bilmerker holdt tilbake fra å forlate store planer om kun å bygge elbiler. Og nå sier Subaru at de også...

92 prosent av danske sjåfører lyver – overholder ikke reglene

92 prosent av danske sjåfører mener at de er flinke til å holde til høyre. Men en tilfeldig sjekk på motorveien viser at det...

Nytt EU-krav kan gjøre elbiler mye dyrere i Danmark

Fra august 2025 må bilmerker overholde nye EU-forskrifter for batterier. Dette kan gjøre elbiler dyrere for dansker. Nye EU-krav for elbilbatterier trer i kraft...

Elbilforeningen: Bensin- og dieselbiler bør ikke forbys

I Norge ønsker landets elbilforening å ha 100 prosent elektriske kjøretøy på veiene senest innen 2040. Men verken bensin- eller dieselbiler bør forbys, sier...

BMW-eieren var 1 km/t unna å miste den svarte sommerbilen sin

En BMW 6-serie-eier i 60-årene kan puste lettet ut etter motet med Midt- og Vestsjællandspolitiet. Han vil ikke miste den svarte sommerbilen sin. Men...