30. april, 2025

James May avviser ny bilutstilling med Jeremy Clarkson

Alle gode ting kommer til en slutt. Det gjelder også James Mays tid foran kamera med Richard Hammond og Jeremy Clarkson.

James May ser ingen fremtid for mer TV med Jeremy Clarkson og Richard Hammond. Top Gear og The Grand Tour-verten mener det er på tide at de tre slutter.

James May sier nå offentlig at han ikke kan se seg selv gjøre flere og flere bilshow med Jeremy Clarkson og Richard Hammond.

Dette ser ut til å være slutten for den kjente trioen fra Top Gear og The Grand Tour. De tre har jobbet sammen i mer enn tjue år.

Samarbeidet deres begynte med BBC-programmet Top Gear i 2003. Her ble de raskt kjent for sin interne dynamikk og måte å anmelde biler på. Samarbeidet ble brått avsluttet i 2015.

Jeremy Clarkson fikk sparken fra Top Gear etter å ha angrepet en produsent. James May og Richard Hammond valgte å forlate programmet sammen med Clarkson omtrent samtidig. Kort tid etter fikk de kontrakt med strømmetjenesten Amazon Prime.

Den nye serien fikk navnet The Grand Tour. Den korte i flere sesonger på strømmetjenesten. Men nå signaliserer James May at videre samarbeid er usannsynlig.

Dette melder avisen Mirror .

62 år gamle May sier at det ikke er noe galt med et comeback. Det blir bare uten ham. For tiden er inne.

– Så, det er ikke noe galt med comebacket, men det kommer et punkt hvor du må trekke en strek under det.

Slutten på en TV-æra

– Og som vi pleide å si, vi burde lande den trygt i stedet for å knuse den. Vi har uttømt vår tilnærming til faget, heter det.

Ifølge May spiller også alder en avgjørende rolle.

– Det er nok på tide med en mer moderne tilnærming, og vi er allerede ganske gamle.

– Så hvis vi gjorde comeback om 20 år, ville det vært i noen solstoler. Og det tror jeg blir ganske trist.

– Jeg tror virkelig ikke det vil skje.

Selv om May høres avvisende ut, kommer det mer innhold fra The Grand Tour og programmets opprinnelige programleder Tiro.

Dette er imidlertid spesialiteter som ser tilbake på tidligere sesonger. De er ikke nye eventyr.

De nye episodene starter med programmet The Not Very Grand Tour: The Power and the Glory 18. april. Det vil imidlertid også være programmer i 2026.

Programmet beskrives som en 'best of'-samling. Så det er et tilbakeblikk på trioens tid sammen.

Fremtiden til bil-TV

I et intervju med Al Arabiya News forklarer May at tidene har endret seg. Interessen for bil blant unge kan være annerledes i dag. Fremtidige bilprogrammer må gjenspeile dette.

– Jeg mener, jeg prøver, jeg har skrevet et par ting om fremtiden til biler og elbiler og så videre.

Han mener imidlertid at det trengs nye krefter.

– Men det krever egentlig, tror jeg, noen mennesker i 20- eller begynnelsen av 30-årene med et veldig moderne tankesett. De kan og bør benytte seg av bilinteressen blant unge i dag.

– Det blir en annen vinkling enn den vi hadde, men jeg er sikker på at den må ligge der et sted. Jeg tror ikke at biler på TV er over.

Grand Tour ble avsluttet i fjor. Clarkson, May og Hammond hadde en emosjonell slutt. De vendte tilbake til et sted av betydning for karrieren.

De planla å avslutte serien etter et eventyr i Zimbabwe. Til slutt endte de opp på Kubu Island i Botswana i stedet. Det var her deres første Top Gear-spesial begynte i 2007.

Selv om trioen stopper sine felles programmer, fortsetter de individuelt. Les for eksempel mer om Jeremy Clarksons populære oppdrettsserie, Clarkson's Farm , her på Boosted.dk. Vi følger også med når de siste The Grand Tour-spesialene slippes.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kina-merket stoppet etter dødsulykke – kommer ikke uansett

Lanseringen av Xiaomis nye SUV, YU7, er satt på...

Bilgiganten advarer – forventer tap på 33 milliarder

Nissans nye konsernsjef Ivan Espinosa sliter med et tap...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en...

Fotoboks fanger 30 000 sjåfører på en enkelt uke

Det er ikke bare i Danmark det jaktes på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Volkswagen skal nå bygge elbiler med bensinmotorer

Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette...

Kan ikke stoppes – Nissan ender opp med å bli ulovlig i Russland

Den store SUV-en Oting Paladin lanseres snart i Russland. Bilen er egentlig en Nissan Patrol, som ikke er tillatt i landet i det hele...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en del av Dubai-politiets flåte. Bilen har 610 hestekrefter og akselererer til 100 km/t på bare...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte sjefen ser ingen annen mulighet enn en spareplan på 12 milliarder kroner. Oppsigelser vil bli...

Politiet avslører skraphaugmafia med 116 dødelige biler

En storstilt politioperasjon koordinert av Europol har avdekket en internasjonal kriminalitetsring. De tjente millioner på å selge farlige vrakbiler fra USA i Europa. En...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...

50 prosent av sjåførene har et negativt syn på Tesla

En ny meningsmåling fra CNBC viser at nesten halvparten av amerikanerne har et negativt syn på Elon Musk og Tesla. Selv elbilfans vender ryggen...

Formel 1-laget trekker seg – har kjørt tørt for pengene

Ifølge flere kilder faller McLaren ut av Formel E fordi laget har mistet en av sine største sponsorer. I stedet skal pengene brukes på...