Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til å demontere biler fra Kinas BYD. Mange forstår ikke hvordan kineserne kan lage så billige elbiler.
Japans bilindustri var tidlig ute med elbiler, men kinesiske produsenter som BYD har siden innhentet dem med modeller som Atto 3. For å forstå suksessen til konkurrentene har japanske selskaper studert elbiler fra BYD, Nio og Tesla.
Dette skriver nyhetsbyrået Nikkei .
Et sentralt spørsmål for de japanske ingeniørene er prisen. BYD Atto 3 koster fra DKK 285.095 i Danmark, men grunnmodellen i Kina koster kun DKK 130.000. "Hvordan kan det produseres så billig?" lurte deltakerne, ifølge Nikkei.
Svaret ligger delvis i BYDs produksjonsstrategi. De produserer nesten alle bilens komponenter selv, noe som gir dem større kontroll over kostnadene. I tillegg integrerer de flere komponenter i én enhet, noe som sparer plass, vekt og penger.
Men japanerne er ikke bare imponert. De stiller også spørsmål ved kvaliteten, spesielt vanntettingen av batteriet.
– Kinesiske produsenter legger stor vekt på billig produksjon. Men deres syn på kvalitet er ganske annerledes sammenlignet med japanske produsenter», sier Kenichi Ito, som sto bak arrangementet.
LES OGSÅ: Media: Volkswagen legger ned fabrikker og permitterer tusenvis
Denne uttalelsen gjenspeiler en generell bekymring blant japanske bilprodusenter. Selv om de anerkjenner kinesernes evne til å produsere billige elbiler, forstår de ikke helt hvordan de kan opprettholde høy kvalitet med en så aggressiv prisstrategi.
De japanske selskapene står nå overfor en utfordring. De må finne en måte å konkurrere med de billige kinesiske elbilene uten å gå på akkord med kvaliteten de er kjent for.
Andre vil imidlertid også mene at et merke som BYD kan holde prisen så langt nede fordi den kinesiske staten ulovlig pumper penger inn i industrien. Faktisk, ifølge undersøkelser, er BYD et av merkene som har mottatt mest ulovlig statsstøtte. Les mer om det her .
Den ulovlige statsstøtten har nettopp fått EU til å reagere. Konsekvensen er straffetoll på toppen av tollsatsen på 10 prosent som de kinesiske merkene og bilmerkene generelt betaler for å få biler bygget i Kina inn i EU.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!