12. november, 2024

Japan forstår ikke hvordan BYD kan lage billige elbiler

Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til å demontere biler fra Kinas BYD. Mange forstår ikke hvordan kineserne kan lage så billige elbiler.

Japans bilindustri var tidlig ute med elbiler, men kinesiske produsenter som BYD har siden innhentet dem med modeller som Atto 3. For å forstå suksessen til konkurrentene har japanske selskaper studert elbiler fra BYD, Nio og Tesla.

Dette skriver nyhetsbyrået Nikkei .

Et sentralt spørsmål for de japanske ingeniørene er prisen. BYD Atto 3 koster fra DKK 285.095 i Danmark, men grunnmodellen i Kina koster kun DKK 130.000. "Hvordan kan det produseres så billig?" lurte deltakerne, ifølge Nikkei.

Svaret ligger delvis i BYDs produksjonsstrategi. De produserer nesten alle bilens komponenter selv, noe som gir dem større kontroll over kostnadene. I tillegg integrerer de flere komponenter i én enhet, noe som sparer plass, vekt og penger.

Men japanerne er ikke bare imponert. De stiller også spørsmål ved kvaliteten, spesielt vanntettingen av batteriet.

– Kinesiske produsenter legger stor vekt på billig produksjon. Men deres syn på kvalitet er ganske annerledes sammenlignet med japanske produsenter», sier Kenichi Ito, som sto bak arrangementet.

LES OGSÅ: Media: Volkswagen legger ned fabrikker og permitterer tusenvis

Denne uttalelsen gjenspeiler en generell bekymring blant japanske bilprodusenter. Selv om de anerkjenner kinesernes evne til å produsere billige elbiler, forstår de ikke helt hvordan de kan opprettholde høy kvalitet med en så aggressiv prisstrategi.

De japanske selskapene står nå overfor en utfordring. De må finne en måte å konkurrere med de billige kinesiske elbilene uten å gå på akkord med kvaliteten de er kjent for.

Andre vil imidlertid også mene at et merke som BYD kan holde prisen så langt nede fordi den kinesiske staten ulovlig pumper penger inn i industrien. Faktisk, ifølge undersøkelser, er BYD et av merkene som har mottatt mest ulovlig statsstøtte. Les mer om det her .

Den ulovlige statsstøtten har nettopp fått EU til å reagere. Konsekvensen er straffetoll på toppen av tollsatsen på 10 prosent som de kinesiske merkene og bilmerkene generelt betaler for å få biler bygget i Kina inn i EU.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Mercedes har bygget den siste 6,2-liters V8-eren noensinne

Mercedes sin 6,2-liters V8-motor kalt M156 forsvant fra modellprogrammet...

Er det ulovlig å dele bilder av bilskilt i Danmark?

Spesielt på sosiale medier blir andre bilisters karuseller lagt...

Algeramt Dodge Viper ror jorden for forste gang i 28 år

I 28 år har en bilforhandler i den amerikanske...

Tesla avslørte i å inngå spesialavtale

Tesla nekter å inngå avtaler med bilmerkets ansatte. Men...

Helt stengt i 2020 – nå skal bilmerket gjenopplives

Bristol Cars begynte å bygge biler helt tilbake i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bygger 13 000 elbiler og taper 280 000 kr. når som helst

Det lille og relativt nye bilmerket Rivian har bygget over 13.000 biler på ett kvartal, men har samtidig tapt 280.000 kroner på hver eneste...

Honda har utviklet manuell girkasse med clutch for elbiler

Egentlig er behovet ikke der i det hele tatt. Likevel har Honda utviklet en manuell girkasse for fremtidige elbiler. Spørsmålet er da om japanerne...

Alle elbiler er utestengt fra racerbanen av sikkerhetsmessige årsaker

Willowbank Raceway er den siste racerbanen som forbyr elbiler. Ifølge folkene bak forbudet handler det om sikkerhet. For sikkerhets skyld har Willowbank Raceway, nær...

Google vil ha patent på teknologi mot dårlige sjåfører

Google har søkt patent på en teknologi for å hindre dårlige sjåfører i å kjøre. Teknologien må avgjøre om sjåførene er gode eller dårlige....

Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Elbileiere må aldri la batteriet synke til 0 prosent. Det sliter unødvendig på batteripakken, sier en ekspert. I de aller fleste tilfeller setter du...

Er dette E39 M5 med verdens laveste kjørelengde?

Prisen er skyhøy, men kjørelengden er kanskje verdens laveste i denne BMW E39 M5 fra 2000. I Naperville, Illinois, USA, venter en veldig gul...

Ford har sendt et trusselbrev til en kjent YouTuber

Ford truer nå med å ta den kjente YouTuberen TJ Hunt for retten dersom han ikke stopper salget av et karosserisett som bilgiganten mener...

Mercedes tar patent på antisteinstøtteknologi

Mercedes har både søkt og fått patent på en teknologi som bilmerket mener kan redusere og i beste fall forhindre risikoen for steinsprang. For...

Suzuki eVitara kommer til Danmark sommeren 2025

Suzukis første elbil, som også skal bli en Toyota, kalt eVitara, kommer til Danmark i løpet av sommeren 2025, tror importøren. Det er fortsatt...

Verdens sjeldneste Toyota Supra er ute for salg

Det er svært få av dem. Men nå er en av dem til salgs. Verdens sjeldneste Toyota Supra, en GT500, må finne et nytt...

Bilgiganten tilbakekaller 16.500 biler fordi bremsene faller av

Volvo tilbakekaller nå 16.500 eksemplarer fordi det er fare for at bremsepedalen i et stort antall modeller faller av. Volvo har tilbakekalt 16.500 biler...

Nye tall: Tesla mister viktig posisjon til Volkswagen

Teslas nybilsalg i Tyskland fortsetter å falle. Det amerikanske bilmerket må nå avstå førsteplassen til den ellers kriserammede Volkswagen. I Tyskland har både Volkswagen...