John Østlie falt for et godt tilbud som viste seg å være for godt til å være sant. Firehjulsdriften som MG lover i Marvel R er ikke alltid til stede.
John Østlie er bare en av MG-eierne som klager høylytt over måten, i hvert fall selger den norske importøren Marvel R-modellen.
I forbindelse med det han mente var et godt tilbud på bil, fikk Østlie beskjed om at MG-en har firehjulsdrift. Men nå viser det seg ikke alltid at det stemmer.
Når strømmen på batteriet faller under 30 prosent, slår bilen av selve trekkraften. Importøren ser ikke noe problem med det. Det handler om å beskytte bilen. Ikke eieren.
– På tidlige MG Marvel R slår firehjulsdriften seg av når batterikapasiteten begynner å synke tor kombinert med lav batteritemperatur og lav utetemperatur, fra 30 prosent hvis det er skikkelig kaldt.
LES OGSÅ: Hatt bilavgift fyller 100 år i Danmark
– Det er for å spare strøm, beskytte batteriet og utvide rekkevidden, sier Knut Martin Andersen, markedssjef i MG i Norge, til Motor.no .
Men den forklaringen er ny for John Østlie. Selv om han egentlig var godt kjent med en annen sak, som Boosted også har beskrevet. Nemlig at MG Marvel R ikke er firehjulsdrift i alle gir. Les mer om det her.
I Norge prøver importøren å bortforklare manglende firehjulsdrift til John Østlie med at det senere ble lagt til en programvareoppdatering på bilen. Tilsynelatende skal den kunne holde firehjulstrekk. Også under 30 prosent strøm på batteriet.
Kinesiske MG er imidlertid ikke den eneste som har problemer med elbiler og hva kundene tror de får. Nylig har Volvo måttet fortelle kundene sine at de må betale for funksjoner som ennå ikke er tilgjengelig i bilene deres. Noen av bilene må til og med startes med en bærbar PC. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!