Ifรธlge sรธrkoreanske Kia har politikk og stadig strengere reguleringer drept alle morsomme biler pรฅ planeten. Merket selv vil kun fokusere pรฅ elbiler.
Strengere CO2-reguleringer tvinger bilmerker i kne. Kia ser ingen annen mulighet enn รฅ droppe V6-motoren i Stinger GT og satse utelukkende pรฅ elbiler.
En รฆra er over for Kia. Den populรฆre Kia Stinger GT med V6-motor kommer ikke tilbake. Det er en direkte konsekvens av en global virkelighet der stadig strengere regler kveler de morsomme bensinbilene.
Kunngjรธringen kommer fra Kia selv. Politikk og nye forskrifter har rett og slett gjort det umulig รฅ fortsette med denne typen biler.
Produktsjef Roland Rivero i Kia Australia forklarer situasjonen til Carsales og sier at selv om de ville, har Kia faktisk ikke noe valg.
De er tvunget til รฅ tilpasse seg den globale situasjonen. Og CO2-forskriftene strammes stadig inn over hele verden.
Det betyr farvel til biler som Stinger GT. Men det betyr ikke farvel til GT-navnet. Det vil leve videre pรฅ fremtidige elbiler fra merket.
Fremtiden for GT-opplevelser er elektrisk
Roland Rivero er optimistisk med tanke pรฅ sportsbilenes fremtid. Han tror at elbiler absolutt kan gi entusiaster en god opplevelse.
โ Det er ingen grunn til at et elektrifisert produkt ikke kan gi deg en lignende opplevelse (som ytelsesbiler med forbrenningsmotorer, red.), selv om vi kunne gjรธre eksperimentet med datateknologi.
Denne datateknologien sees allerede i praksis. Den oppdaterte Kia EV6 GT har fรฅtt simulerte girskift og motorlyder.
De nye, store modellene som Kia EV9 kommer ogsรฅ i en GT-versjon. Selv den mindre, kommende EV4 er i seg selv en รฅpenbar GT, ifรธlge merket.
Vekt er imidlertid en utfordring. Elbiler er tunge, og det er et faktum ingen bilmerker kan ignorere.
Hyundai N kjemper om bensinmotoren
Hos sรธstermerket Hyundai ser situasjonen litt annerledes ut. N-avdelingen deres har nettopp stoppet produksjonen av i20 N og i30 N.
Likevel er de ikke klare til รฅ gi opp forbrenningsmotoren helt. Merket selger fortsatt Elantra N i visse markeder og lover en ny generasjon med en stรธrre motor.
Joonwoo Park, en av grunnleggerne av N-divisjonen, har foreslรฅtt en annen lรธsning. Han mener at hybridteknologi kan bidra til รฅ holde liv i morsomme bensinbiler.
Det er imidlertid verdt รฅ merke seg at Hyundais luksusmerke, Genesis, har en ny V8-motor med to turboer, men den er utelukkende beregnet for racerbiler.
Realiteten i 2025 er at kundene vil ha SUV-er, og politikerne vil fremme elbiler. Det utelukker morobiler. Kanskje for alltid.
Det finnes imidlertid mye bevis for at politikere er hyklere. Mens befolkningen blir tvunget til รฅ se i retning av elbiler gjennom avgifter, fรธlger politikerne nรธye med pรฅ sine egne regler.
I Danmark, for eksempel, gรฅr bare fire av 32 elbiler pรฅ strรธm. I England, som vil forby nye diesel- og bensinbiler allerede i 2030, er situasjonen enda verre. Les mer om det her .