Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i Europa. VW, Mercedes og BMW risikerer produksjonsstans.
En ny virkelighet rammer nå den europeiske bilindustrien.
Kina har innført betydelige restriksjoner på eksport av sjeldne jordmetaller, noe som skaper stor usikkerhet for giganter som VW-gruppen, Mercedes og BMW.
Situasjonen kan være en direkte konsekvens av de amerikanske straffetollene.
Sjeldne jordmetaller er avgjørende komponenter i moderne bilproduksjon. De brukes primært i avanserte elektriske motorer og annen høyteknologisk elektronikk i biler. Uten en stabil forsyning av disse metallene er bilmerker i en ulempe.
Flere underleverandører til bilprodusenter merker allerede konsekvensene, melder Reuters .
De er tvunget til å redusere aktiviteten sin. I ytterste konsekvens betyr dette en nødstopp på samlebåndene ved en rekke europeiske bilfabrikker.
Informasjon fra bransjeorganisasjonen Clepa, som Reuters har rapportert, tegner et bekymringsfullt bilde.
Bare omtrent en fjerdedel av søknadene som er sendt inn om å eksportere metallene fra Kina har blitt godkjent.
Dessverre er det ingen garanti for at kineserne holder ord, ettersom myndighetene i Beijing forbeholder seg retten til å trekke tilbake tillatelsene igjen.
Den nåværende situasjonen forventes å bli verre. Om bare tre til fire uker kan produksjonsstansen spre seg til enda flere bilmerker og fabrikker.
Kinas strategiske metalleksport og konsekvenser
Kinas dominans i markedet for sjeldne jordmetaller er ikke noe nytt. Landet kontrollerer en svært stor andel av den globale utvinningen og foredlingen av sjeldne jordmetaller.
Analytikere antyder at den reduserte eksporten kan være en bevisst reaksjon. Det blir sett på som en mulig kinesisk respons på straffetollene som USA har innført på kinesiske varer.
Motreaksjonen rammer imidlertid mange flere enn «bare» amerikanerne. Handelskonflikten mellom de to supermaktene kan derfor få direkte konsekvenser for europeisk industri.
VW-gruppen, Mercedes og BMW nevnes som bilprodusentene som kan bli hardest rammet. De tyske bilmerkene har omfattende produksjonsnettverk og er sterkt avhengige av globale forsyningskjeder.
Effekten er ikke begrenset til Tyskland. Hele den europeiske bilindustrien og dens mange underleverandører kan bli påvirket.
I stedet kan det bety slutten på flere jobber som allerede krymper raskt i disse dager. Nylig sa Volkswagen farvel til 20000 mennesker. Les mer om det her.
Europeisk bilindustri under press
Den nåværende situasjonen tvinger bilprodusenter til å revurdere strategiene sine. Det kan bli økt fokus på å finne alternative leverandører. Kanskje vil forskningen på alternative materialer også intensiveres.
På kort sikt er imidlertid alternativene begrensede. Å bygge nye forsyningskjeder eller utvikle ny teknologi tar tid. I mellomtiden risikerer bilproduksjonen å bli forsinket eller redusert.
Det er fortsatt ukjent hvor lenge Kinas restriksjoner vil vare. Det er også uklart om situasjonen vil eskalere ytterligere. Bilindustrien følger utviklingen nøye. Det samme gjør Boosted-redaksjonen.