Kineserne har en tendens til å kopiere. Nå har Great Wall Motors brukt det de hevder er fem år på å utvikle en superbil som er «bedre enn Ferrari SF90».
Du finner neppe en bedre bil i 2025 enn Ferrari SF90. Likevel hevder kinesiske Great Wall Motors å ha gjort nettopp det.
Så utviklet de en bil som er bedre enn den italienske 3,9-liters V8-motoren med doble turboer, hybridpakke og 1000 hestekrefter.
Dette er hva CnEVPost skriver.
Kinesernes bud på en superbil har imidlertid verken 12 eller 8 sylindere. Merkets tekniske direktør Wu Huixiao innrømmer i et intervju med en kinesisk blogger at det rett og slett ikke er plass til «så store motorer».
Videre har kineserne hatt problemer med karbonfibermonocoquen og med å holde utviklingskostnadene nede.
Kina-bilen måtte være bedre enn Ferrari selv
Kineserne hevder at de har betalt en Nürburgring-ekspert for å bistå med utviklingen. At kineserne kaprer europeere for ting de ikke finner ut av selv, er ikke noe nytt.
For eksempel betalte Xiaomi verdens mest kontroversielle BMW-designer for å gi innspill om og rundt teknologigruppens første bil. Les mer om det her .
Tilbake på Great Wall er kanskje ikke «sammenligningen» med Ferrari SF90 helt urettferdig likevel. For selv om kineserne ikke har plass til en V12- eller V8-motor, vil de visstnok også bruke et hybridoppsett.
Akkurat nå har konsernet en 3-liters V6-motor i hyllen. Det samme gjelder en 2-liters firesylindret motor. Den minste av de to produserer opptil 850 hestekrefter når den kombineres med to elektriske motorer.
Men selv der mangler kineserne 150 hestekrefter for i det hele tatt å komme i nærheten av Ferrari. Så om det er noe å snakke om er nok høyst tvilsomt.