21. januar, 2025

Kinesiske bilmerker jukser seg rundt EUs straffetoll

EUs straffetoll på alle kinesiske elbiler er en realitet. Men bilmerkene fra kommunistdiktaturet har ingen intensjon om å gi seg ennå.

Kinesiske elbiler unngår EUs straffetoll ved å satse på nye strategier som allerede har begynt å vise seg effektive.

En av hovedmetodene som brukes av kinesiske bilprodusenter er å skifte fokus til plug-in hybrider. Disse bilene faller utenfor rammen av de nye tollsatsene som EU innførte i november.

EU har innført straffetoll på opptil 45,3 prosent på elbiler produsert i Kina. Dette rammer blant annet Volvo og Polestar, som produserer biler i Kina.

Merkene, som er en del av Geely-gruppen, står overfor en straffetoll på 18,8 prosent på toppen av den eksisterende tollsatsen på 10 prosent. For å omgå disse økonomiske byrdene har kinesiske bilprodusenter allerede justert produksjonen og eksporten.

Ifølge Reuters planlegger produsentene dels å flytte en stor del av produksjonen til Europa og dels å øke investeringene i plug-in hybridbiler.

LES OGSÅ: Skoda er nå et mer populært bilmerke enn Audi

Disse bilene er ennå ikke dekket av de nye straffesatsene, og markedet for dem forventes å vokse med 20 prosent i 2024.

– Økningen er drevet av at kinesiske produsenter går over til plug-in hybrider som en måte å omgå de nye EU-tollene på elbiler importert fra Kina, sier Murtuza Ali, analytiker i Counterpoint Research, til Reuters .

Selv om plug-in hybrider har potensial i Europa, er situasjonen i Danmark annerledes. Her har etterspørselen etter denne typen biler falt betydelig.

Markedsandelen for plug-in hybrider er redusert fra nesten 11 prosent til i overkant av 4 prosent. Denne utviklingen står i kontrast til Sverige, hvor interessen for hybridbiler ser ut til å øke.

Til tross for avtagende interesse for enkelte markeder, tredoblet Kina sin eksport av hybrider i løpet av tredje kvartal. Dette indikerer at produsentene målbevisst prøver å utvide sine markedsandeler i Europa ved å tilpasse seg det nye regelverket.

Kinesiske bilprodusenters overgang til hybrider viser hvordan de raskt reagerer på endrede handelsforhold og EUs forsøk på å beskytte sin bilindustri. Kineserne har allerede truet med å slå tilbake ved å legge toll på den dyreste av bilene som de europeiske merkene også selger i Kina.

Flere europeiske bilmerker kan imidlertid allerede merke seg hvordan det kinesiske markedet, som er verdens absolutt største, krymper under dem. Audi prøver for eksempel å redde virksomheten ved å lage et helt nytt bilmerke. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Toyota skal bygge liten bensinmotor med 400 hestekrefter

Toyota nekter å legge bensinmotoren bak seg, til tross...

Kia slutter å selge bensinbiler i Danmark

Som det første bilmerket med forbrenningsmotorer på programmet, stopper...

2500 fotobokser får nye funksjoner mot bilistene

I Sverige håper politikerne at en lovendring kan komme...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...