Kinesiske merker satser nå på hybridbiler i Europa

Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske elbiler. Så nå satser diktaturet på hybrider for å unngå EUs tollmurer.

Nye tollregler i EU tvinger nå merker som BYD til å endre strategi fra rene elbiler til ladbare hybrider.

På denne måten unngår kineserne også de høye tollsatsene, som i noen tilfeller er på så mye som 35 prosent av bilenes pris.

Endringen er allerede godt i gang hos merker som BYD. Dette melder analysebyrået Rho Motion.

EU innførte ytterligere tollsatser på kinesiske elbiler i oktober i fjor.

Bakgrunnen var at EU mener at Kina ulovlig støtter produksjonen av elbiler i hjemlandet. De nye tollsatsene ligger mellom 7,8 prosent og 35,3 prosent. Dette må legges til tollsatsene kineserne allerede har betalt.

De nåværende tollreglene vil gjelde gjennom hele Europaparlamentets inneværende periode. Det betyr at de vil vare til 2029.

Før de nye tollbarriererne ble innført, eksporterte Kina hovedsakelig rene elbiler til det europeiske markedet.

Derfor så EU biler med helelektriske drivlinjer som det sentrale problemet i handelsforholdet med det kommunistiske diktaturet.

Ifølge Rho Motion har flere kinesiske bilmerker allerede reagert på de nye betingelsene. De planlegger å tilby biler som bare er delvis elektriske. Disse bilene er ikke underlagt den samme høye, nye tollsatsen.

BYD og plug-in-hybrider – en annen retning

Det kan derfor se ut til at tollbarrieren har en utilsiktet konsekvens. EU ønsket å begrense importen av billige kinesiske biler. I stedet kan resultatet bli en økning i importen av kinesiske ladbare hybridbiler.

Analysebyrået Rho Motion trekker spesielt frem BYD som et eksempel. Selskapet har blitt pålagt en tilleggstariff på 17 prosent på sine elbiler. Dette kommer i tillegg til den grunnleggende tollsatsen på 10 prosent for biler importert til EU.

I Tyskland koster Byds mest solgte elbil i EU, Atto 3, for tiden 37 990 euro. Dette tilsvarer omtrent 283 300 danske kroner.

Med en total toll på 27 prosent betaler Byd dermed 10 257 euro i toll for hver Atto 3. Det er rundt 76 500 danske kroner.

Til sammenligning selges Byds plug-in hybrid, Seal U, for 39 990 euro i Tyskland. Det er omtrent 298 200 danske kroner. For den modellen betales kun grunntoll på 10 prosent. Dette tilsvarer 3 999 euro, eller omtrent 29 800 danske kroner.

Ifølge Rho Motion betyr de ulike tariffene at ladbare hybrider gir mye bedre mening for bilmerker som BYD.

Kinesiske biler under den nye tollmuren

For BYD, og potensielt andre kinesiske merker, er salget av ladbare hybrider på vei til å overgå salget av rene elbiler i år.

Dette er en direkte konsekvens av de nye tollreglene.

Etter hvert som salget fortsetter å utvikle seg i løpet av året, vil det bli tydeligere i hvilken grad kinesiske bilkonsern har endret salgsstrategien sin.

Rho Motion mener at fraværet av høye, ekstra tollsatser på ladbare hybrider representerer en reell mulighet for kineserne til å kapre mer av markedet.

Kineserne er ikke de eneste som kan se ideen i å la ladbare hybrider fortsette å kjøre. Vestlige bilmerker holder nesten tilbake fra å annonsere at man likevel ikke kan klare seg uten forbrenningsmotoren.

Audi er blant dem som har annonsert at de ikke bare vil selge i 2030. Mercedes har måttet innrømme det samme.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla igjen blant de verste – oftest dumpes ved syne

38 prosent av Teslaer og 46 prosent av Daciaer...

Testen gikk feil – splitter ny elbil nektet å starte

Youtuber Bjørn Nylands tur i en Citroën ë-C3 ble...

Bilimporten til USA stuper med 72 prosent

Tøffe tollsatser får bilprodusenter som Toyota og Lexus til...

For få tar bussen – Norge gjør kjøring dyrere

Oslo-sjåfører kan glede seg til høyere bompenger. Bystyremedlem Sirin...

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk bilforhandler mottok 9,9 milliarder kroner fra 2024

Den danske bilforhandleren Ejner Hessel hadde 9,9 milliarder kroner i omsetning i 2024. Selv etter skatt er det ganske mange millioner igjen på bunnlinjen....

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en gruppe miljøaktivister at høye biler – som SUV-er – skal forbys fra trafikken. Den økende...

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige planen om å kun bygge elbiler innen 2028 har nå blitt droppet av designdirektøren. Fremtiden...

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...