Billeverandøren Brose planlegger å kutte 950 stillinger. Disse må finnes blant bedriftens høytlønnede medarbeidere, bl.a. fordi fabrikken ikke kjører på full kapasitet.
Den tyske underleverandøren til bilindustrien, Brose, som bl.a. utvikler mekatroniske enheter, permitterer 950 stillinger som del av en større spareplan.
Dette sier Broses styreleder, Michael Stoschek, i et intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Stoschek forklarte at de mange stillingene må finnes i den administrative delen av selskapets drift, og at det først og fremst handler om høyt betalte ansatte som må se seg om etter noe nytt å gjøre.
Bakgrunnen for denne beslutningen, sier styrelederen, er behovet for effektiviseringer. I intervjuet sier Stoschek at Brose må redusere hierarkier og øke ansvarsfordelingen med færre ledere.
Noe som Brose håper vil hjelpe selskapet gjennom de økonomiske utfordringene som særlig den tyske bilindustrien står overfor.
LES OGSÅ: 77-åring fikk en regning på 105.000 kroner for lading av elbil
Ifølge styrelederen er dette en nødvendighet som måtte tas uansett tidspunkt. Selskapets kommunikasjonsmedarbeidere har siden bekreftet styrelederens tolkning av situasjonen.
Dette skriver BR.de.
En talsmann sa tirsdag at de 950 stillingene vil bli kuttet globalt innen utgangen av 2025. Hvordan kuttene skal fordeles mellom Broses internasjonale og nasjonale divisjoner i Tyskland er ennå å se.
Fagforbundet IG Metall har i lengre tid hatt kuttene, som nå er offentlig kjent, knyttet til et allerede pågående kutt hos Brose.
Ifølge opplysninger fra en mote sommeren 2024 forventes det å forsvinne opptil 240 stillinger ved selskapets filial bare i byen Bamberg. Fagforbundet håper at reduksjonene kan gjennomføres «mest mulig samfunnsansvarlig» gjennom frivillige oppsigelser og pensjonsordninger.
Andre tyske filialer, som de i Coburg og Würzburg, forventes også å bli rammet av kutt.
IG Metall Bamberg frykter at også internasjonale lokasjoner vil oppleve tilsvarende kutt. Det nøyaktige omfanget av kuttene er imidlertid ennå ikke avklart. Disse er i hvert fall ikke publisert.
Michael Stoschek, som tidligere trakk seg fra den daglige ledelsen, er nå tilbake ved roret som styreleder og har igjen påtatt seg det fulle ansvaret for selskapets ledelse. Brose, som er familieeid, har 32.000 ansatte og oppnådde senest en omsetning på nesten åtte milliarder euro.
Den familieeide giganten er ikke det eneste hjørnet av den tyske bilindustrien i alvorlige problemer. Volkswagen mener at de første fabrikknedleggelsene i landet kan bli nødvendige. Og også tyske ZF må finne hele 44 milliarder danske kroner i besparelser. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!