11. november, 2024

Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart

Billeverandøren Brose planlegger å kutte 950 stillinger. Disse må finnes blant bedriftens høytlønnede medarbeidere, bl.a. fordi fabrikken ikke kjører på full kapasitet.

Den tyske underleverandøren til bilindustrien, Brose, som bl.a. utvikler mekatroniske enheter, permitterer 950 stillinger som del av en større spareplan.

Dette sier Broses styreleder, Michael Stoschek, i et intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Stoschek forklarte at de mange stillingene må finnes i den administrative delen av selskapets drift, og at det først og fremst handler om høyt betalte ansatte som må se seg om etter noe nytt å gjøre.

Bakgrunnen for denne beslutningen, sier styrelederen, er behovet for effektiviseringer. I intervjuet sier Stoschek at Brose må redusere hierarkier og øke ansvarsfordelingen med færre ledere.

Noe som Brose håper vil hjelpe selskapet gjennom de økonomiske utfordringene som særlig den tyske bilindustrien står overfor.

LES OGSÅ: 77-åring fikk en regning på 105.000 kroner for lading av elbil

Ifølge styrelederen er dette en nødvendighet som måtte tas uansett tidspunkt. Selskapets kommunikasjonsmedarbeidere har siden bekreftet styrelederens tolkning av situasjonen.

Dette skriver BR.de.

En talsmann sa tirsdag at de 950 stillingene vil bli kuttet globalt innen utgangen av 2025. Hvordan kuttene skal fordeles mellom Broses internasjonale og nasjonale divisjoner i Tyskland er ennå å se.

Fagforbundet IG Metall har i lengre tid hatt kuttene, som nå er offentlig kjent, knyttet til et allerede pågående kutt hos Brose.

Ifølge opplysninger fra en mote sommeren 2024 forventes det å forsvinne opptil 240 stillinger ved selskapets filial bare i byen Bamberg. Fagforbundet håper at reduksjonene kan gjennomføres «mest mulig samfunnsansvarlig» gjennom frivillige oppsigelser og pensjonsordninger.

Andre tyske filialer, som de i Coburg og Würzburg, forventes også å bli rammet av kutt.

IG Metall Bamberg frykter at også internasjonale lokasjoner vil oppleve tilsvarende kutt. Det nøyaktige omfanget av kuttene er imidlertid ennå ikke avklart. Disse er i hvert fall ikke publisert.

Michael Stoschek, som tidligere trakk seg fra den daglige ledelsen, er nå tilbake ved roret som styreleder og har igjen påtatt seg det fulle ansvaret for selskapets ledelse. Brose, som er familieeid, har 32.000 ansatte og oppnådde senest en omsetning på nesten åtte milliarder euro.

Den familieeide giganten er ikke det eneste hjørnet av den tyske bilindustrien i alvorlige problemer. Volkswagen mener at de første fabrikknedleggelsene i landet kan bli nødvendige. Og også tyske ZF må finne hele 44 milliarder danske kroner i besparelser. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Bilgiganten permitterer 9.000 personer – ønsker å selge Mitsubishi

Nissan har, som mange andre av de såkalte «legacy-merkene»,...

Audi har jukset – tilbakekaller 700 000 biler

Audi tilbakekaller nå 700.000 biler fordi transportmyndighetene i Tyskland,...

Shell senker kilowattprisen til 1 kr. i Danmark

Resten av året selger DCC Energy, som står bak...

Kjøpt av kjendis – nå er ikoniske Mercedes 'ingenting' verdt

Den var blant verdens dyreste biler på slutten av...

Frankrike krever krisestøtte til elbiler fra EU

Frankrikes industriminister Marc Ferracci har krevd at EU kommer...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Google vil ha patent på teknologi mot dårlige sjåfører

Google har søkt patent på en teknologi for å hindre dårlige sjåfører i å kjøre. Teknologien må avgjøre om sjåførene er gode eller dårlige....

Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Elbileiere må aldri la batteriet synke til 0 prosent. Det sliter unødvendig på batteripakken, sier en ekspert. I de aller fleste tilfeller setter du...

Er dette E39 M5 med verdens laveste kjørelengde?

Prisen er skyhøy, men kjørelengden er kanskje verdens laveste i denne BMW E39 M5 fra 2000. I Naperville, Illinois, USA, venter en veldig gul...

Ford har sendt et trusselbrev til en kjent YouTuber

Ford truer nå med å ta den kjente YouTuberen TJ Hunt for retten dersom han ikke stopper salget av et karosserisett som bilgiganten mener...

Mercedes tar patent på antisteinstøtteknologi

Mercedes har både søkt og fått patent på en teknologi som bilmerket mener kan redusere og i beste fall forhindre risikoen for steinsprang. For...

Suzuki eVitara kommer til Danmark sommeren 2025

Suzukis første elbil, som også skal bli en Toyota, kalt eVitara, kommer til Danmark i løpet av sommeren 2025, tror importøren. Det er fortsatt...

Verdens sjeldneste Toyota Supra er ute for salg

Det er svært få av dem. Men nå er en av dem til salgs. Verdens sjeldneste Toyota Supra, en GT500, må finne et nytt...

Bilgiganten tilbakekaller 16.500 biler fordi bremsene faller av

Volvo tilbakekaller nå 16.500 eksemplarer fordi det er fare for at bremsepedalen i et stort antall modeller faller av. Volvo har tilbakekalt 16.500 biler...

Nye tall: Tesla mister viktig posisjon til Volkswagen

Teslas nybilsalg i Tyskland fortsetter å falle. Det amerikanske bilmerket må nå avstå førsteplassen til den ellers kriserammede Volkswagen. I Tyskland har både Volkswagen...

BMW vinner stor pris: "Elbilen er ikke for alle"

BMW kunne ta med seg hele tre priser – og hovedprisen «Det gylne hjulet» – hjem fra prisutdelingen med samme navn. "Elbilen er ikke...

Tesla introduserer igjen gratis superladerlading i Danmark

Trærne vokser ikke inn i himmelen. Men for å tømme lagrene av biler, selger Tesla nå igjen Danmarks mest populære bil, Model Y, med...

Truffet av enorm gjeld – bilmerkets hovedkontor er i fare

Planene for Polestars nye hovedkvarter i Gøteborg henger i en tynn tråd på grunn av massiv gjeld, skriver media. Bilmerket Polestar, som er dypt...