Kjent bilmerke kan gjenopplives 16 år etter nedleggelse

Det har nå gått 16 år siden General Motors trakk Pontiac tilbake fra markedet. Men nå har gruppen forsøkt å beskytte navnet igjen. I hvert fall på hjulkapsler og andre «varer»

General Motors sikrer Pontiac-navnet med et nytt varemerke. Dette gjelder imidlertid bare tilbehør som hjulkapsler, ikke en lenge etterlengtet tilbakekomst av de kjente bilene.

General Motors har fornyet varemerket for Pontiac. Nyheten har skapt oppstyr blant bilentusiaster. Mange håpet på et comeback for det kjente bilmerket.

Det nye varemerket dekker imidlertid først og fremst tilbehør. Dette gjelder for eksempel hjulkapsler og nummerskiltrammer. En ny Pontiac-modell er ikke på vei med det første.

Det betyr at drømmen om en ny Pontiac Trans Am må vente. Entusiaster må væpne seg med ekstra tålmodighet. Tilsynelatende har General Motors andre planer for det velkjente navnet.

Varemerkesøknaden ble oppdaget gjennom en offentlig registrering i USA. Den spesifiserer produkter som «hjulkapsler for motorvogner; horn for motorvogner; bilskiltrammer; nye bilskiltrammer».

Dette indikerer tydelig at General Motors ikke ønsker å gjenopplive Pontiac som bilprodusent for øyeblikket. De ønsker heller å hindre at andre utnytter navnet kommersielt.

Pontiac er fortsatt ikke glemt

GM har lovlig opprettholdt Pontiac-varemerket siden 2005. Den nye søknaden fremstår derfor mer som en administrativ oppdatering. Det er neppe en gjenfødelse av bilmerket.

Men hvorfor denne oppdateringen nå? Svaret er sannsynligvis ganske enkelt. Pontiac kan være forbi sin beste alder som en aktiv bilprodusent.

Pontiac-navnet lever imidlertid sterkt videre. Den kan sees på utallige biler, på garasjevegger og i mange bruktbilannonser. Nostalgien er stor. Spesielt i hjemlandet USA.

Folk kjøper fortsatt varer med Pontiac-logoen. De kjøper også tilbehør som hyller merkets arv.

Pontiac var et av flere etablerte merker som GM måtte legge ned. Dette skjedde i kjølvannet av den store finanskrisen rundt 2008, da konsernet selv gikk konkurs.

Faktisk eksisterer GM i dag bare fordi den amerikanske regjeringen den gang støttet en rekonstruksjon av hele virksomheten.

Ekspertmeninger og spekulasjoner om Pontiacs fremtid

Andre merker som Saturn og Hummer forsvant mer eller mindre. Hummer har imidlertid blitt gjenopplivet som en del av en serie elbiler. Pontiac, derimot, har beholdt en spesiell plass. Nemlig på kirkegården til døde bilmerker.

Omvendt lever merket videre i den kollektive bevisstheten til mange bilentusiaster. Det er fortsatt en solid og stabil base av fans. De har ikke glemt biler som Firebird og Fiero.

Selv den eldgamle Facebook-siden «Bring Back Pontiac» eksisterer fortsatt.

Bob Lutz er en tidligere produktsjef hos General Motors. Han er kjent for å aldri holde tilbake med en kontroversiell holdning. Han har klare meninger om Pontiac.

I fjor fortalte Bob Lutz til mediehuset Motor1. Han sa at han anså Pontiacs død som «nær en tragedie».

Selv Lutz kastet seg ut i å forklare hvorfor Saab, som GM eide, måtte dø. Les mer om det her .

Nettforum og diverse YouTube-kanaler fortsetter å summe av spekulasjoner. Noen spekulerer i at GM kanskje vil gjenopplive Pontiac-navnet. Det kan skje som et undermerke for elbiler.

Den kan posisjoneres som et slags Tesla-bekjempende alter ego for Chevrolet. Imidlertid mangler den ideen, som de fleste bilrelaterte konspirasjonsteorier, konkret støtte fra GM.

Det forblir ren spekulasjon inntil noen hos GM omsider presenterer en prototype. Inntil da er det ingenting konkret.

Så nei, den nye varemerkeregistreringen betyr ikke at en ny Trans Am er på vei. Det betyr snarere at GMs juridiske avdeling har sørget for å holde merkets arv trygg.

Entusiaster kan drømme alt de vil. Men med mindre General Motors offisielt kunngjør noe annet, vil Pontiac forbli nøyaktig der den har vært siden produksjonen opphørte i 2009.

Nemlig som suvenir på T-skjorter, som modellbiler i samlinger og som en kjent logo på frontrutene til tusenvis av bilklubber. Navnet lever videre, men ikke på nye biler fra GM.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Testen gikk feil – splitter ny elbil nektet å starte

Youtuber Bjørn Nylands tur i en Citroën ë-C3 ble...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190...

Eieren bruker 1,4 milliarder for å redde Polestar

Det gjeldstyngede Polestar får nå en hjelpende hånd fra...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske...

25-åring får fengselsstraff for problem med leasingbil

Motorproblemer med en leaset bil koster en 25 år...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...