11. februar, 2025

Konkurs med 100 millioner i gjeld – ladeoperatør gjenoppstår

Den svenske ladeoperatøren, Eways, som kort tid før nyttår gikk konkurs med en tresifret milliongjeld, gjenoppstår med nye eiere, skriver selskapet.

Ladeoperatøren Eways, som kort tid før jul gikk konkurs med en gjeld på over 100 millioner danske kroner, gjenoppstår nå med ny eier.

Eways, som solgte elbilladeprodukter og tjenester, etterlot seg en betydelig gjeld til både kunder og skattemyndighetene. Konkursen kom etter en periode med økonomiske vanskeligheter, der en rekonstruksjonsplan ble avvist av Attunda bystyre.

Nå har grossistselskapet KGK (KG Knutsson AB), som er aktivt i bilindustrien, kjøpt Eways' eiendeler og virksomhet fra konkursboet.

I utgangspunktet avviste det svenske rettssystemet ellers en rekonstruksjon av selskapet med den begrunnelse at Eways har hatt lavere omsetning enn forventet, urealistiske fremtidsprognoser og mangel på investorer.

KGK ser på kjøpet av ladeoperatøren som en strategisk investering i en fremtid med elbiler. Selskapet har investert i ladeinfrastruktur siden 2015 og forventer fortsatt vekst i denne sektoren.

– Vi i KGK er overbevist om at elbiler vil være en stor del av fremtiden, og derfor er en utvidet og velfungerende ladeinfrastruktur avgjørende, sier Johan Regefalk, administrerende direktør i KGK, i en pressemelding .

Kjøpet av Eways gir KGK tilgang til et etablert nettverk og en kundebase innen ladeinfrastruktur. Det er fortsatt uklart hvilke konkrete planer KGK har for Eways' fremtidige drift og hvordan de vil håndtere gjelden som forårsaket konkursen.

Kort tid før konkursen kom det frem at Eways uberettiget hadde beholdt kundenes penger. Samtidig kastet kollapsen over 600 borettslag, som hadde selskapets ladestasjoner stående, ut i mysteriet av usikkerhet.

Omtrent samtidig med den første konkursen i desember ble det også avslørt at Eways sin daværende direktør har brukt noen av pengene i selskapet til å betale ned sin egen gjeld i andre selskaper.

LES OGSÅ: Jaguars egne ansatte hater ny «woke»-logo

Konkursen og redningen av Eways er langt fra den første i sitt slag i bilindustrien i nyere tid. Imidlertid er ikke alle selskaper like "heldige".

I fjor kunne Boosted fortelle at Fisker Inc. var angivelig i forhandlinger med Nissan. Det endte imidlertid med at japanerne hoppet av. I dag legger Fisker, som ble grunnlagt av den danske bildesigneren Henrik Fisker, ned etter en avgjørelse i det amerikanske svaret til skifteretten.

Boosted har også fortalt om hvordan bilmerkets nordiske datterselskaper for lengst har gått konkurs. Det danske hovedkvarteret i Fisker Center+ København snudde allerede noen hoder i mai 2024.

Latest

Don't miss

Media: Nissan ønsker å slå seg sammen med iPhone-produsenten

Nyhetsbyrået Reuters skrev denne uken at Nissan prøver å...

Verdens raskeste bil brenner dekk i sjette gir

Kan du trekke en brenner i sjette gir? Ork,...

ISUZU D-MAX dominerer pickup-markedet i Danmark

ISUZU D-MAX ble den mest solgte pickupen i Danmark...

Bilmerker sparker alle sine forhandlere i Danmark

6. februar annonserte både Ford og Hyundai, som importeres...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...