19. mars, 2025

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent mandag til tross for rykter om konkurs.

Ryktene om konkurs har fått to av de største statseide bilmerkene i Kina til å snakke om sammenslåing. Noe som faktisk sendte aksjekursen opp med hele 85,6 prosent.

Det ville hoppet skjedde mandag for Dongfeng Motors, hvis aksjer er notert på Hong Kong-børsen.

Aksjen skjøt i været fordi bilmerkets morselskap, Dongfeng Motor Corporation, må omstrukturere seg for å unngå konkurs.

Det skriver Reuters .

Aksjen har siden falt igjen. Men det endrer ikke det faktum at Dongfeng nå er verdt mer på papiret enn da merket var på sitt absolutt høyeste i juli 2022.

Changan Auto, som utsatte en europeisk lansering i fjor, ga også søndag en uttalelse som ligner veldig på Dongfengs planer. Motsatt fikk dette raskt aksjemarkedene til å spekulere i en fusjon mellom de to merkene.

Dette kan forklare hvorfor Dongfeng-aksjene steg eksplosivt allerede dagen etter. Det kommunistiske regimet i Beijing kontrollerer både Dongfeng og Changan. Det vil ikke endre seg, selv om selskapene nå prøver å redde seg selv.

Tvert imot har regjeringen i Beijing oppfordret sine bilmerker til å bli mindre avhengige av samarbeid – de såkalte joint ventures – med spesielt europeiske bilprodusenter. Det kommunistiske regimet foretrekker at både eventuell fortjeneste og bilmerkenes teknologi forblir i Kina.

Motsatt har Ford-sjef Jim Farley sagt at den vestlige bilindustrien er 10 år bak Kina. I hvert fall når det gjelder elbiler.

Farley ser bare én utvei – nemlig at vestlige bilmerker får kontakt med kineserne, slik Kina gjorde med vestlig kunnskap for bare 20 år siden.

I tillegg til Dongfeng og Changan, eier den kinesiske staten også FAW Group Corporation, som begynte å bygge Volkswagen-modeller på lisens tilbake i 1991. For eksempel sluttet kineserne først å bygge produksjonen av Jetta Mk.2 fra 1984 i 2013.

Her i Danmark er det Wismo Group, tidligere KW Bruun, som importerer Dongfeng-bilene. Men det er først og fremst med undermerket Voyha.

Den mye billigere Dongfeng Box kan bli Danmarks billigste bil. Også billigere enn Volkswagen ID.1, som forventes å bli priset rundt 150.000 kroner. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Dansk selskap svartelister Tesla – selger alle sine aksjer

Det danske pensjonsfondet AkademikerPension svartelister nå Tesla og selger...

Volkswagen tilbakekaller dødelige biler etter konkurs

Bilbransjens hittil største skandale hjemsøker fortsatt, selv om selskapet...

Her råtner en forlatt Ford Escort Cosworth RS bort

Det er faktisk ikke bare én, men to Ford...

Breaking: Ford introduserer 5 års garanti på elbiler i Danmark

Fra 13. mars 2025 utvider Ford garantien på alle...

Mercedes sin minste elbil veier mer enn en S-klasse

Den nye CLA er den minste elbilen fra Mercedes...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...