26. april, 2025

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes tettere til Kina.

Bilmarkedet er turbulent. Det merker den britiske sportsbilprodusenten Lotus. Nye tariffer fra USA og mindre interesse for sportsbiler legger press på selskapet.

Lotus er nå tvunget til å kutte ned og planlegger å eliminere opptil 270 stillinger. Dette gjøres i tettere samarbeid med den kinesiske eieren Geely.

Kuttene vil påvirke Lotus' britiske anlegg. Den historiske fabrikken i Hethel, Norfolk, er spesielt berørt.

Det var her Colin Chapman grunnla Lotus. Fabrikken har bygget sportsbiler siden 1960-tallet. De britiske røttene blir imidlertid svakere.

En Lotus-talsmann bekreftet kuttene, ifølge BBC .

"Den foreslåtte restruktureringen er avgjørende for at vi skal være konkurransedyktige i dagens marked."

Lotus peker på et volatilt marked. Amerikanske tollsatser og endret forbrukerinteresse for sportsbiler nevnes som årsaker til permitteringsvarslene.

Lotus styrker partnerskapet med Geely

Lotus vil nå jobbe tettere med Geely. Geely er Lotus største eier og teknologipartner.

Planen er å dele flere ressurser. Dette gjelder teknologi, utvikling og produksjon mellom de to selskapene.

Talsmannen sa: "Selskapet planlegger å øke synergiene innenfor det bredere Lotus-merket og med sin største aksjonær og teknologipartner, Geely Holding Group."

– Dette vil innebære økt ressursutveksling og mer samarbeid innen teknologi, ingeniørfag og drift, forklarer talspersonen. Håpet er å senke kostnadene og øke effektiviteten betydelig.

Dette er ikke første gang Lotus har kutt. Nesten hundre arbeidsplasser forsvant i november i fjor. Det ble også kutt året før det igjen.

Fremtiden er elektrisk for Lotus

Samtidig fortsetter Lotus sin transformasjon. Merket beveger seg mot full elektrisk drift i fremtiden.

Lotus har investert store summer i fabrikkene. Beløpet tilsvarer cirka fem milliarder danske kroner.

Produksjonen inkluderer nå begge elektriske SUV-er. Det tradisjonelle merket lager også fortsatt elektriske sportsbiler.

Lotus ble grunnlagt på begynnelsen av 1950-tallet. Ingeniør Colin Chapman sto bak det ikoniske selskapet.

Merket ble raskt kjent i motorsportens verden. Men selv kjente merkevarer er sårbare når markedet endrer seg raskt og arbeidsplasser trues.

Den store transformasjonen hos Lotus er spennende å følge. Merkets satsing på elbiler, som den store Eletre, har det visstnok tøft. Visste du at den siste Lotus Elise eies av kvinnen som ga navnet til bilen? Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Selskapet kritiserer Tesla-forbudet: "Det var en feil"

Tesla har raskt åpnet 36 nye Superchargers i Södertälje...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Elbil leveres uten elektriske vinduer og kun på stålhjul

Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken' fra det nye amerikanske bilmerket Slate. Til gjengjeld holdes prisen lav. Det nye amerikanske elbilmerket...

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...