11. desember, 2024

Kun 0,6 prosent ønsker denne støtten til elbiler

Den svenske regjeringen prøver for tiden å få flere bensin- og dieselbiler av veiene med økt skrotpremie. Men støtten er en enorm flopp – kun 0,6 prosent av pengene er brukt.

I Sverige er interessen for å få tilskudd til kjøp av elbiler forsvinnende liten. I hvert fall i form av høyere skrotpremie.

En økt skrotingspremie, der bileiere kan få 10.000 svenske kroner for å skrote sin gamle bil og kjøpe eller lease en elbil, har vist seg å være intet mindre enn en fiasko.

Kun 0,6 prosent av pengene som er satt av til ordningen er brukt. Det tilsvarer at 140 svensker velger å vrake en bensin- eller dieselbil.

Det skriver We Bilägare .

Årsaken til den manglende interessen må finnes i den svenske regjeringens vedtak om å fjerne en tidligere tilskuddsordning som ga inntil 70.000 danske kroner i statlig tilskudd til kjøp av elbiler.

Beslutningen ble tatt i forbindelse med finanslovsforhandlingene i 2023, hvor regjeringen var tydelig bekymret for statens økonomi. For å lappe opp noen hull forsvant skattestøtten for elbiler. Det samme skjedde i Tyskland. Les mer om det her .

LES OGSÅ: Ford sier opp ytterligere 800 ansatte på grunn av elbiler

I begge land skjedde det spesielt én ting – salget av nye elbiler falt betydelig. Spesielt i Tyskland ble det allerede i januar 2024 registrert en nedgang i salget på over 50 prosent. Siden den gang har landets regjering lovet å gjeninnføre deler av støtteordningen.T

Tilbake i Sverige forsøkte regjeringen i sommer å stimulere salget av elbiler med den høyere skrotpremien, som ellers tilsvarer i overkant av 6.500 danske kroner.

Men ordningen har ikke hatt ønsket effekt. Flere eksperter argumenterer nå for at støtten må økes betydelig for å få reell innvirkning på elbilsalget.

En mulig løsning, som diskuteres i Sverige, er å innføre en modell med ekstra tilskudd til lavinntektsfamilier som velger å kjøpe elbil. Lignende ordninger finnes allerede i andre EU-land, og Sverige vurderer å implementere en slik ordning fra 2026.

Den svenske regjeringens forsøk på å balansere økonomiske hensyn med ønsket om å fremme elbilsalg har vist seg å være en utfordring. Det er nå usikkert hvilke ytterligere tiltak som vil bli satt i verk for å øke andelen elbiler på svenske veier.

Latest

Don't miss

Har bilmerket angret? Vil fortsette i Formel 1

Renault vil ikke lenger utvikle motorer for Formel 1....

Sverige vil forby sjåfører å bruke skiltskilt

Den kan brukes av kriminelle. Derfor vil Sveriges justisdepartement...

Audi tilbakekaller brennbare hybridbiler igjen

Audi må igjen tilbakekalle flere hybridbiler. Det er fortsatt...

Michelle Gatting blir fabrikkkorleder for Porsche

Den 30 år gamle dansken Michelle Gatting har sikret...

Kjøpte et korkort på en pub – trodde det var ekte

I retten forklarte en mann i 50-årene at han...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...