29. april, 2025

La du merke til det? Storebæltsbroen utførte et vilt triks

Etter år med forberedelser gjør Sund & Bælt seg klare til å ta tak i den vestlige delen av Storebæltbroen for første gang noensinne. De lover at bilistene ikke skal føle noe

Den vestlige delen av Storebæltsbroen har blitt tekket for første gang noensinne. Denne himlingen er en del av et større vedlikeholdsprosjekt som Sund & Bælt står bak.

Prosjektet har som mål å erstatte glideplatene som sikrer bruens fleksibilitet og evne til å tilpasse seg temperaturendringer. Arbeidet markerer en milepæl i vedlikeholdet av den nesten sju kilometer lange brua.

Det skriver Sund & Bælt, som drifter brua, i en pressemelding .

Bruas konstruksjon hviler på lager, hvor glideplatene ligger mellom øvre og nedre del av lageret. Disse platene, som består av teflon, lar broen utvide seg i varme og trekke seg sammen i kulde.

Etter mer enn 25 års bruk er glideplatene utslitt og krever utskifting. For å utføre dette arbeidet er det nødvendig å løfte broen slik at lagrene kan fjernes.

LES OGSÅ: Fotoboksene på Storebælt fungerer fortsatt ikke

Forberedelsene til himlingen har tatt flere år og krevd utvikling av spesialdesignede verktøy og utstyr. Ifølge ingeniør og prosjektleder Sophie Juulsgård har prosjektet vært en kompleks oppgave:

" Du kan ikke slå opp i en manual når du skal løfte Storebæltsbroen, som veier flere tusen tonn. Hver eneste del av broen er unik, og det er derfor jeg tør å kalle det en stor oppfinnsomhet som nå, etter mange måneders arbeid har vi funnet en sikker og effektiv metode ."

Det ble gjennomført et prøvetak 28. november hvor en av de 64 bryggene ble løftet ved hjelp av 12 spesialdesignede jekker. Jekkene, som kan løfte opptil 9000 tonn, skapte en åpning på 20 millimeter.

Dette ga plass til å fjerne brolagrene, men uten å erstatte dem under prøvetaket. Arbeidet ble utført uten å påvirke trafikken.

Etter prøvetaket må Sund & Bælt gjennom anbud finne en entreprenør for å utføre utskifting av skyveplatene på alle 64 brupiller. Selve arbeidet forventes å ta 3-5 år.

Fakta:

  • Great Belt-koblingen ble fullført i 1998, men lagrene ble installert i 1995.
  • Hver broseksjon som er opphengt veier ca. 5500 tonn.
  • Bruas lager veier mellom 5,5 og 7,5 tonn, mens glideplatene har en tykkelse på 6 mm når de er nye.
  • Rambøll gir råd om oppgaven, mens HYTOR har levert jekker til testtaket.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Audi må ikke bygge en ny R8, sier VW-sjef

Det er ingen planer om en ny Audi R8,...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende...

Huawei skal bygge verdens raskeste lader for elbiler

Den kinesiske teknologigiganten Huawei har lansert en hurtiglader på...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en del av Dubai-politiets flåte. Bilen har 610 hestekrefter og akselererer til 100 km/t på bare...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte sjefen ser ingen annen mulighet enn en spareplan på 12 milliarder kroner. Oppsigelser vil bli...

Politiet avslører skraphaugmafia med 116 dødelige biler

En storstilt politioperasjon koordinert av Europol har avdekket en internasjonal kriminalitetsring. De tjente millioner på å selge farlige vrakbiler fra USA i Europa. En...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...

50 prosent av sjåførene har et negativt syn på Tesla

En ny meningsmåling fra CNBC viser at nesten halvparten av amerikanerne har et negativt syn på Elon Musk og Tesla. Selv elbilfans vender ryggen...

Formel 1-laget trekker seg – har kjørt tørt for pengene

Ifølge flere kilder faller McLaren ut av Formel E fordi laget har mistet en av sine største sponsorer. I stedet skal pengene brukes på...

Tesla er verre enn Fisker Ocean – endte opp som skrot

Edmunds' dyre Tesla Cybertruck Foundation Series hadde massive problemer fra starten. Etter en trafikkulykke og store reparasjonsutfordringer ble den forlatt for skrot. Edmunds' Tesla...

Skylder 19 milliarder – nå stenger fabrikken uansett

KTM stenger fabrikken i 3 måneder fordi underleverandør har stoppet leveranser. Den nye indiske eieren holder også tilbake penger som ellers ble lovet. KTM...