9. desember, 2024

La du merke til det? Storebæltsbroen utførte et vilt triks

Etter år med forberedelser gjør Sund & Bælt seg klare til å ta tak i den vestlige delen av Storebæltbroen for første gang noensinne. De lover at bilistene ikke skal føle noe

Den vestlige delen av Storebæltsbroen har blitt tekket for første gang noensinne. Denne himlingen er en del av et større vedlikeholdsprosjekt som Sund & Bælt står bak.

Prosjektet har som mål å erstatte glideplatene som sikrer bruens fleksibilitet og evne til å tilpasse seg temperaturendringer. Arbeidet markerer en milepæl i vedlikeholdet av den nesten sju kilometer lange brua.

Det skriver Sund & Bælt, som drifter brua, i en pressemelding .

Bruas konstruksjon hviler på lager, hvor glideplatene ligger mellom øvre og nedre del av lageret. Disse platene, som består av teflon, lar broen utvide seg i varme og trekke seg sammen i kulde.

Etter mer enn 25 års bruk er glideplatene utslitt og krever utskifting. For å utføre dette arbeidet er det nødvendig å løfte broen slik at lagrene kan fjernes.

LES OGSÅ: Fotoboksene på Storebælt fungerer fortsatt ikke

Forberedelsene til himlingen har tatt flere år og krevd utvikling av spesialdesignede verktøy og utstyr. Ifølge ingeniør og prosjektleder Sophie Juulsgård har prosjektet vært en kompleks oppgave:

" Du kan ikke slå opp i en manual når du skal løfte Storebæltsbroen, som veier flere tusen tonn. Hver eneste del av broen er unik, og det er derfor jeg tør å kalle det en stor oppfinnsomhet som nå, etter mange måneders arbeid har vi funnet en sikker og effektiv metode ."

Det ble gjennomført et prøvetak 28. november hvor en av de 64 bryggene ble løftet ved hjelp av 12 spesialdesignede jekker. Jekkene, som kan løfte opptil 9000 tonn, skapte en åpning på 20 millimeter.

Dette ga plass til å fjerne brolagrene, men uten å erstatte dem under prøvetaket. Arbeidet ble utført uten å påvirke trafikken.

Etter prøvetaket må Sund & Bælt gjennom anbud finne en entreprenør for å utføre utskifting av skyveplatene på alle 64 brupiller. Selve arbeidet forventes å ta 3-5 år.

Fakta:

  • Great Belt-koblingen ble fullført i 1998, men lagrene ble installert i 1995.
  • Hver broseksjon som er opphengt veier ca. 5500 tonn.
  • Bruas lager veier mellom 5,5 og 7,5 tonn, mens glideplatene har en tykkelse på 6 mm når de er nye.
  • Rambøll gir råd om oppgaven, mens HYTOR har levert jekker til testtaket.

Latest

Don't miss

98 prosent av fartsbøtene kommer fra fotobokser

98 prosent av bilister som kjører for fort blir...

Forbrente elbiler er assosiert med kreftfremkallende stoffer

Utbrente elbiler utgjør en helserisiko, da det kan samle...

Spesialveier for elbiler er stengt – det er for dyrt

Sveriges svar til Transportstyrelsen – Trafiverket – har allerede...

Disse bilene dumper politikontrollene på rekke og rad

Bransjeforeningen kaller det en liten feil når partybusser går...

Kevin Magnussen blir fabrikksjåfør for BMW i 2025

Kevin Magnussen blir fabrikksjåfør for BMW i 2025. skal...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Sir Class er verdens raskeste Mercedes G-klasse

Lewis Hamilton er en saga blott hos Mercedes. Imidlertid klarte britens 7 verdensmesterskap å inspirere til konverteringen av 'Sir Class', som er verdens raskeste...

Le Mans-teamet er klare med sin første gatebil noensinne

Det tidligere Le Mans-teamet Glickenhaus er nå klare til å sende superbilen 004 til gatene. Monsteret, med sin 6,2-liters V8-motor, er imidlertid ingen billig...

98 prosent av fartsbøtene kommer fra fotobokser

98 prosent av bilister som kjører for fort blir fanget opp av et fotoboks. Samtidig setter antall fartsbuer rekord. Det viser nye tall fra...

Kevin Magnussen får enorm unnskyldning "Min feil"

Kevin Magnussen planla et spektakulært farvel til Formel 1. Men danskens lob ble ødelagt på mange måter. Blå. av Valtteri Bottas. Kevin Magnussen hadde...

Video avslører diktators ville bilsamling i Syria

Bashar al-Assad har flyktet til Russland, hvor han og familien har fått asyl. I Syria har diktatoren etterlatt seg et palass med en vill...

Tesla-eieren mente han fikk øyeskader av å parkere riktig

En Tesla-eier trodde han kunne omgå parkeringsavgifter ved å hevde at han plutselig hadde fått en veldig akutt øyeskade. Det lyktes flere ganger. Noen...

Verdens raskeste lastebil er en Volvo med 276 km/t

I hele åtte år har ingen andre lastebilmerker kunnet komme i nærheten av The Iron Knight fra Volvo Trucks. Verdens raskeste lastebil går i...

Flere bilmerker vil utstyre elbiler med girskift

Porsche gjør det allerede. Og nå følger flere bilmerker tyskernes eksempel og utstyrer elbiler med flertrinns girkasser. Girkassen gjør comeback i elbiler, hvor produsentene...

Elbiler har 42 prosent flere problemer enn bensinbiler

En ny undersøkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports viser at hybrid- og elbiler har blitt bedre. Men at de fortsatt har desidert flest...

EU’s storste parti: Forbud mod fossilbiler skal fjernes i 2025

Den største partigruppen i EU-parlamentet sier nok en gang at de vil oppheve forbudet mot nye biler med forbrenningsmotor som trer i kraft i...

Stort galleri fra Essen Motor Show 2024

Over 200.000 bilfans deltok på årets Essen Motor Show, hvor biler, tuning og motorsport var i fokus. Se her! Essen Motor Show 2024 er...

Audi tilbakekaller brennbare hybridbiler igjen

Audi må igjen tilbakekalle flere hybridbiler. Det er fortsatt en risiko for at batteripakkene i bilene er brannfarlige. Audi tilbakekaller igjen hybridbiler på grunn...