21. januar, 2025

Lamborghini utsetter elbil – "Markedet er ikke klart"

Lamborghini utsetter nå lanseringen av merkets første elbil Lanzador til 2029. Offisielt fordi markedet ikke er klart ennå, sier sjef Stephan Winkelmann.

Lamborghini har valgt å utsette lanseringen av sin første elbil til 2029. Beslutningen er tatt på bakgrunn av at markedet ennå ikke anses å være modent for elbiler i Lamborghinis segment.

Mens konkurrenten Ferrari planlegger å introdusere sin første elbil i 2025, har Lamborghini valgt en annen strategi.

Ifølge en kunngjøring fra Reuters tror ikke Lamborghini at kunder i deres nisje er klare til å akseptere en elbil de neste årene. Dermed skyver de lanseringen av sin elbil fra tidligere annonsert 2028 til 2029.

– Vi tror ikke at 2029 er for sent til å komme med en elbil. Vi tror ikke at markedet i vårt segment vil være klart i 2025 eller 2026, sa Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann under en mote med journalister ved selskapets hovedkvarter i Sant'Agata Bolognese.

Lamborghini har allerede flyttet tidslinjen for sin elbil én gang tidligere. Det var opprinnelig satt til 2028, men nå er det utsatt med ett år til.

I stedet for en helelektrisk modell har Lamborghini valgt å prioritere utviklingen av deres klassiske motorer med V8- og V12-teknologi for deres eksisterende sportsbiler. Samtidig er SUV-modellen Urus oppdatert i form av en plug-in hybrid-versjon.

Stephan Winkelmann understreket at selskapet fortsetter å vurdere andre alternativer i forbindelse med overgangen til grønnere teknologier. Syntetisk drivstoff er en av løsningene Lamborghini vurderer å inkludere i sine fremtidige biler.

– Vi tror at dette er den rette måten å mote fremtiden på. Det pågår diskusjoner rundt syntetisk drivstoff, og det er et alternativ for vår type biler, sa Winkelmann, ifølge Reuters .

Beslutningen om å utsette elbilen er også en indikasjon på at Lamborghini fortsetter å se potensiale i tradisjonelle motorer og hybridløsninger mens de avventer markedsutvikling og kundeetterspørsel. Mens andre produsenter har som mål å være i forkant av overgangen til elbiler, opprettholder Lamborghini en mer forsiktig tilnærming og holder fast ved sin nåværende teknologi i noen år til.

Den endelige lanseringen av Lamborghinis elbil i 2029 vil derfor være et viktig steg i selskapets overgang til elektrifiserte modeller. Frem til da vil fokus være på å forbedre eksisterende motorer og hybridteknologi i deres modeller.

Lamborghini er langt fra den eneste som tråkker på bremsen når det kommer til elbiler. Mate Rimac, som grunnla Rimac Automobili og nå eier Bugatti, mener at de virkelig rike sjåførene ikke bryr seg om elbiler i det hele tatt. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Mortens elbil er farlig – Audi ser den først om 9 måneder

Det er fare for brann i Morten Lieds bil....

Floppet i Danmark – taper 377.000 DKK pr bil

Livet som nytt bilmerke er tøft. Nio, som floppet...

Clarkson rasende – kjente Top Gear-biler skrotet

Jeremy Clarkson er sint. Det viser seg at hans...

Bilfabrikken kollapset – 2000 arbeidsplasser forsvinner momentant

Den kinesiske batteriprodusenten PTL slutter å bygge en fabrikk...

USA innfører et forbud mot alle kinesiske biler

Kort før maktskiftet i USA bruker president Joe Biden...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...