Etter 34 år er det tid for comeback for en av Mercedes mest legendariske modeller – 190 Evo II. HWA AG bygger om 100 biler for 5,3 millioner DKK. kroner hver.
Husker du Mercedes-Benz 190 Evo II? Selvfølgelig kan du.
Hvis du ikke husker rivaliseringen med BMW E30 M3, har du garantert hørt om det. Og nå er det faktisk nytt fra den siden.
Det blir imidlertid ikke Mercedes selv som blåser nytt liv i den gamle legenden. Det gjør derimot den tyske tuneren HWA AG. 100 biler skal bygges om, og produksjonen starter neste år.
HWA, som faktisk ligger rett overfor AMG i Affalterbach og er oppkalt etter gründer Hans-Werner Aufrecht, har til nå ikke ønsket å si så mye om de tekniske sidene ved ombyggingen.
LES OGSÅ: Den sjeldne Lamborghinien sto stille på stuegulvet i 35 år
Men det vil de nå. Faktisk visste vi allerede at den originale 2,6-liters firesylindrede bensinmotoren ville ryke en stund. Nå sier HWA AG at de har gjort en avtale med Mercedes om en sending av 3-liters V6-motor.
Hentet litt av AMG vet vi også allerede at den motoren lett kan levere 450 hestekrefter og 550 Nm. De dårlige nyhetene? Det vil si i tillegg til at det kun skal bygges 100 biler.
Det blir en dyr fornøyelse. Som hos rabiate dyr. Hver enkelt konvertering, som derfor allerede må være basert på en dyr 190 Evo II, må koste minst 714.000 euro. Det tilsvarer 5,3 millioner danske kroner.
Til gjengjeld lover HWA å dele opp arbeidet i tre trinn. For det første blir en 'vanlig' 190 Evo II strippet for alt, og etterlater bare det rå karosseriet. Deretter blir metallet grundig rengjort, fordi bilen settes sammen igjen ved hjelp av den aller nyeste teknologien.
Dette betyr bl.a. hele 380 millimeter skiver med seks-stemplets kalipere foran. På bakakselen nøyer du deg med fire stempler i kaliber og 360 millimeter skiver.
Hele bilens aerodynamikk bygges også om, slik at det blir 80 kilo downforce i 200 km/t. Det høres kanskje ikke så mye ut sammenlignet med dagens super- og hyperbiler, men litt er tross alt bedre enn ingenting.
Det eneste vi ikke får se enda er bilens interiør. Men hytta skal friskes opp med et digitalt speedometer som imidlertid er tro mot originaldesignet med de analoge nålene.
Til slutt flytter HWA AG en hel stue med Recaro-stoler inn i hytta. Akkurat som en "smarttelefonintegrasjon" blir ekstrautstyr. Hva enn det betyr. Men til den prisen er det nok litt mer enn bare en enkel Bluetooth-modul.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!