10. februar, 2025

Legendarisk taxafabrik i problemer – fyrer flere ansatte

Siden stiftelsen i 1919 har London Taxi Company bygget drosjer spesielt for Englands hovedstad. Nå skraper krisen i overflaten for kinesiskeide selskaper som sier opp flere.

Selskapet bak den legendariske London Taxi, LEVC (London Electric Vehicle Company), eid av den kinesiske bilgiganten Geely, sier nå opp et betydelig antall ansatte. Beslutningen kommer som følge av utfordringer i bilindustrien.

Det skriver BBC .

LEVC, som har produsert det ikoniske sorte førerhuset i flere tiår, har kunngjort oppsigelser av omtrent 45 ansatte fra fabrikken i Ansty Park, Storbritannia. Fabrikken, som åpnet i 2017, sysselsetter totalt 400 personer og spesialiserer seg på produksjon av elektriske drosjer.

Selskapet forklarer at permitteringene er nødvendige for å forbedre effektiviteten og motvirke gjeldende markedsforhold. Produksjonen av de elektriske London Taxiene vil imidlertid fortsette ved fabrikken.

The London Taxi Company har en lang historie som går tilbake til 1919. I 2006 inngikk Geely et samarbeid med selskapet og i 2013 tok Geely fullt eierskap og omstrukturerte driften under navnet London Electric Vehicle Company.

Beslutningen om å si opp ansatte kommer etter en periode med uro på fabrikken. I juni gikk rundt 100 arbeidere i streik da LEVC og fagforeningen ikke kunne komme til enighet om lønnsøkninger.

Oppsigelsene ved LEVC er et eksempel på utfordringene bilindustrien står overfor. Økende kostnader, forsyningskjedeproblemer og endringer i forbrukernes etterspørsel tvinger mange bilprodusenter til å justere produksjonen og arbeidsstyrken.

LEVC har ikke gitt ut ytterligere detaljer om permitteringene , men det forventes at de vil påvirke ulike avdelinger ved anlegget. Selskapet har imidlertid forsikret at det fortsatt er forpliktet til å produsere elektriske drosjer og bidra til en mer bærekraftig transportsektor.

Fremtiden til LEVC og den ikoniske London Taxi avhenger nå av selskapets evne til å tilpasse seg endrede markedsforhold og fortsette å innovere innen elektrisk mobilitet.

Det er foreløpig ikke kjent hvilke langsiktige konsekvenser oppsigelsene vil få for LEVC og produksjonen av London Taxis.

Situasjonen følges tett av både ansatte, fagforeninger og bransjeeksperter som er interessert i å se hvordan LEVC navigerer gjennom dagens utfordringer.

Latest

Don't miss

Har stått stille i 5 år – ingen vil eie sjeldne Nissan

Bilen har kun tilbakelagt 362 kilometer siden den rullet...

Volvo oppslukt av flammer – kjendis kunne ha blitt drept

Den finske komikeren og TV-stjernen Jukka Hildén, mest kjent...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at...

Jason Watt blir Formel 1-kommentator – debut 16. mars

Den tidligere racingtreneren slutter seg til Viaplays Formel 1-lag...

Ford taper 100 millioner kroner dagen på elbiler

Hver eneste dag investerer Ford over 100 millioner kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...