22. januar, 2025

Legendariske Lamborghini Diablo gjenoppstår etter 23 år

Det har gått 23 år siden sist Lamborghini Diablo forlot samlebåndet ved fabrikken i Sant'Agata, Italia. Nå gjenoppstår bilen.

Det er både gode og dårlige nyheter i at Lamborghini Diablo gjenoppstår, 23 år etter at fabrikken stoppet produksjonen.

Det er Lamborghinis tidligere tekniske direktør Maurizio Reggiani, som gikk av i fjor, som vekker bilen til live igjen.

Nærmere bestemt skjer det hos selskapet Eccentrica, hvor de allerede gjenoppretter og blåser nytt liv i eldre Lamborghini. Den dårlige nyheten er at Eccentrica kun vil modernisere 19 Diablo-modeller, fordi du stopper igjen.

Det hører imidlertid med til historien at Diablo var den første Lamborghini som var i stand til å treffe 320 km/t da den ble lansert i 1990. Så det er lite sannsynlig at Eccentrica er ute etter mer toppfart.

LES OGSÅ: Ford har solgt lisensen – Escort Mk.1 må bygges på nytt

– Det er en unik mulighet til å jobbe med en påminnelse om det som skjedde for 30 år siden. Altså med det vi kan gjøre i dag.

– Vi ønsker å skape en spennende opplevelse for et lite antall kunder som ønsker å få, la meg si det slik: så mye Diablo som mulig, sier Reggiani i et intervju med Bloomberg .

Detaljer om hvordan 19 Diablos skal oppgraderes er fortsatt knappe. Men det er sikkert at klimaanlegget blir bedre. Det samme gjelder servostyring og frontlykter.

Visste du forresten at ansiktsløftningen til den originale Diablo brukte frontlyktene fra en Nissan 300ZX? Lamborghini måtte betale Nissan lisensavgifter da de sammenleggbare lysene slukket.

Vi vet også at nye Diablo får flere hestekrefter. Den 5,7-liters V12-motoren får nøyaktig 550 hestekrefter og 601 Nm.

Originalbilen måtte nøye seg med 492 hestekrefter i SV-modellen. Fabrikken bygget imidlertid en versjon med 603 hestekrefter i 1995. Oppgraderingen ble imidlertid levert som et sett og kun til 28 kunder.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

  • Legendarisk Lamborghini Diablo genopstår efter 23 år
  • Legendarisk Lamborghini Diablo genopstår efter 23 år
  • Legendarisk Lamborghini Diablo genopstår efter 23 år
  • Legendarisk Lamborghini Diablo genopstår efter 23 år
  • Legendarisk Lamborghini Diablo genopstår efter 23 år
  • Legendarisk Lamborghini Diablo genopstår efter 23 år

Latest

Don't miss

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny...

Bilfabrikken kollapset – 2000 arbeidsplasser forsvinner momentant

Den kinesiske batteriprodusenten PTL slutter å bygge en fabrikk...

Batterifabrikken bruker så mye strøm som 500 000 mennesker

Volvos nye batterifabrikk i den svenske byen Mariestad bruker...

Clarkson rasende – kjente Top Gear-biler skrotet

Jeremy Clarkson er sint. Det viser seg at hans...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...