21. januar, 2025

Lei av kinesiske biler? Russland vil lage sine egne elbiler

I Russland har staten satt av 900 millioner dollar som skal brukes de neste tre årene på investeringer i en plattform for elbiler.

Russland, stadig mer isolert fra den vestlige verden, har satt taket på planene om at Putin-regimet skal ha egen produksjon av elbiler, og dermed redusere avhengigheten av utenlandske bilprodusenter.

Etter invasjonen av Ukraina og de påfølgende sanksjonene har mange internasjonale bilprodusenter forlatt Russland. Renault solgte bl.a. Lada for bare 10 danske kroner. Noe har ført til et drastisk fall i salget av nye biler i det flotte landet.

For å møte denne utfordringen planlegger den russiske regjeringen å investere opptil 900 millioner dollar i utviklingen av en elbilplattform i løpet av de neste tre årene. Plattformen skal, sier russerne, danne grunnlaget for produksjon av et bredt spekter av kjøretøy med særlig fokus på hybridbiler og elbiler.

Det skriver Carscoops .

Mesteparten av finansieringen til prosjektet kommer fra det russiske parlamentet, mens Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute (NAMI) leder utviklingen. NAMI er allerede kjent for å eie Aurus Motors, et russisk merke som produserer luksusbiler for presidenten.

– Ved å designe en slik modulbasert plattform legger vi grunnlaget for å utvikle vår egen bilproduksjon, sa Alexey Matushansky, direktør for avdelingen for strategisk utvikling og bedriftspolitikk i Nærings- og handelsdepartementet, i forbindelse med kunngjøringen av prosjektet. .

– Den skal brukes til å sette sammen biler i ulike klasser fra Golf (kompakt) klasse til business class.

– NAMI vil spille en ledende rolle i gjennomføringen av dette prosjektet, mens deres hovedoppgave vil være å forene komponentbasen for denne plattformen. Den nye plattformen skal også brukes til serieproduksjon av hybridbiler og spesielt elbiler i fremtiden.

Rosatom, Russlands statlige atomkraftselskap, spiller også en sentral rolle. Selskapet er allerede i gang med å etablere to gigafabrikker for produksjon av battericeller til fremtidens elbiler. I tillegg jobber Rosatom med utvikling av en elektrisk motor.

Lokal bilproduksjon i Russland har falt betydelig siden invasjonen av Ukraina. I 2021 ble det produsert cirka 1,34 millioner korkåper i landet. Men det tallet sank til 448 246 i 2022. Mens mange etablerte bilprodusenter har forlatt Russland, har en rekke kinesiske merker kommet inn for å starte lisensproduksjon ved de forlatte fabrikkene.

Om Russland faktisk kan produsere en elbil som ser ut som noe annet enn det grufulle universitetsprosjektet «Amber» fra desember 2023, vil bare tiden vise.

Latest

Don't miss

USA innfører et forbud mot alle kinesiske biler

Kort før maktskiftet i USA bruker president Joe Biden...

Jaguars egne ansatte hader nyt «woke»-logo

Jaguar skal kun bygge elbiler fra 2026. Og det...

Tesla kan ikke selge merkevarens varelager av Cybertruck

Tesla prøver nå å kvitte seg med et massivt...

Floppet i Danmark – taper 377.000 DKK pr bil

Livet som nytt bilmerke er tøft. Nio, som floppet...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...