11. februar, 2025

Lovforslaget forbyr kommuner å redusere hastigheten

Med nytt lovforslag foreslår regjeringen at det blir mye vanskeligere for kommunene å redusere hastigheten på veiene.

Et nytt lovforslag, som nå er til behandling, endrer kommunenes muligheter til å regulere trafikken på veiene sine. Lovforslaget fjerner politiet som myndighet på vegområdet og gir i stedet kommunene mer ansvar.

Kommuner kan for eksempel ikke endre fartsgrensen på veier med mer enn 4000 biler per dag. De har heller ikke lov til å endre retning på veier med mer enn 1000 biler i vogna.

Formålet med lovforslaget er å redusere byråkratiet og gi kommunene større spillerom. Det er anslått at endringen kan spare 22 årsverk hos politiet og 11 årsverk i kommunene.

Dette er skrevet av DR .

Lovforslaget gir kommunene mulighet til å gjøre endringer i veinettet uten å måtte spørre politiet om loven.

Det er imidlertid en begrensning på hvilke veier kommunene fritt kan endre. På veier med mye trafikk skal endringer godkjennes av Samferdselsdepartementet.

Lovforslaget setter begrensninger for kommunenes handlingsmuligheter på veier med en viss trafikk.

Flere politikere i storbyene er kritiske til lovforslaget. De mener dette begrenser kommunenes mulighet til å gjennomføre sine trafikkplaner.

I Aarhus er det også bekymring for at lovforslaget vil hindre initiativ i den nye mobilitetsplanen.

Tim Vermund kaller lovforslaget «et av de største overgrepene på det kommunale selvstyret som jeg kan huske».

Han mener det er et problem at kommunene må få godkjenning fra Samferdselsdepartementet for prosjekter som overskrider de fastsatte grensene.

Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) avviser kritikken fullstendig. Han mener lovforslaget gjør livet enklere for bilistene i byene og sikrer fremkommelighet på viktige veier.

– Forslaget fjerner en rekke byråkrater i offentlig sektor, samtidig som målet er det samme: å sørge for at viktige ferdselsårer holdes åpne og sikre fremkommelighet», sier han i et skriftlig svar.

Ifølge statsråden har det alltid vært en statlig oppgave å sette fartsgrensene. Han understreker at kommunene fortsatt har frihet til å endre en stor del av veinettet.

Lovforslaget omfatter heller ikke byggeprosjekter der kommunene for eksempel fjerner en vei eller blotter en bekk.

Odense er en av kommunene som svært gjerne vil ta grep mot bilistene. I den fynske hovedstaden vil for eksempel et politisk flertall forby bilister å kjøre fortere enn 30 km/t i det meste av byen. Nullutslippssoner vil imidlertid ikke bli innført. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Antallet hensynsløse sjåfører synker i Danmark

Som det første landet i verden innførte Danmark en...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å...

Volvo taper milliarder – har aldri vært mindre verdt

Aksjen bak Volvo Cars har nådd et nytt lavpunkt....

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt....

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...