Lurt til å kjøpe 12 år gamle dekk – "Det eksploderte"

For en kvinne ble det å kjøpe det hun trodde var helt nye dekk til et mareritt. Dekkene, som var 12 år gamle, eksploderte på motorveien.

Gamle dekk kan være farlige. Gummi forringes rett og slett over tid. Og på et tidspunkt er dekkene ikke egnet for bruk på offentlig vei. Det kan en kvinne fra Oslo skrive under på.

Dekkene på bilen hennes, som hun trodde var nye, eksploderte på motorveien. Det som kunne endt som en forferdelig ulykke kostet heldigvis bare en skrekk.

Det skriver Motor .

Etter eksplosjonen ble de tre andre dekkene undersøkt. Og her viste det seg at de alle ble datet for ikke mindre enn 12 år siden. Noe kvinnen hevder hun ikke visste noe om.

I stedet hevder hun å ha kjøpt dem nye for 3.100 kroner. Men ifølge merkets forhandler skulle de vært skiftet på bilen og kastet til gjenvinning for lenge siden.

LES OGSÅ: Trer i kraft 1. januar – her er de nye korkortreglene

– Dekkene skulle vært skiftet for flere år siden. Det er ikke lurt å bruke dem, skriver en annen dekkforhandler i en uttalelse til Motor .

Forhandleren som i utgangspunktet solgte dekkene gikk umiddelbart med på å erstatte dekkene med et (helt) nytt sett gratis. Men de dekkene dukket aldri opp.

Saken havnet i etterkant i Forbrukerklagenemnda, hvor dekkverkstedet forsvarte seg med at kvinnen godt visste at hun kjøpte noen brukte dekk. Det trodde ingen i klagenemnda. Nå har altså kvinnen fått tilbake 3.100 kroner.

Uenighet mellom forbrukere og næringsdrivende er ikke uvanlig. Ikke her hjemme heller, selv om det faktisk bare er ett bilmerke i det såkalte hengeskapet fra Klagenemnda for bil. Les mer om det her.

Slik kan du selv sjekke om dekkene på bilen din er for gamle:

Det er viktig å sjekke alderen på dekket for å sikre optimal sikkerhet og ytelse, da eldre dekk kan bli mer slitte og mindre effektive.

Følg denne veiledningen for å finne ut om dekket ditt er for gammelt. Hvis dekket er over denne alderen, bør du vurdere å bytte det for å opprettholde sikkerheten.

Finn DOT-koden på siden av dekket – denne koden inneholder informasjon om dekkets opprinnelse og produksjonsdato.

Se etter de fire siste sifrene i DOT-koden. Disse viser produksjonsdatoen.

De to første tallene viser produksjonsuken , mens de to siste tallene viser året .

Eksempel: Hvis koden slutter på 4523 , ble dekket produsert i uke 45 i 2023 .

En vurdering av dekkets alder (husk regel):
Anbefalt levetid for dekk er vanligvis opptil 6-10 år avhengig av dekkbruk og lagring.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

2 millioner sjåfører vil bli unntatt – Norge dropper spesialbensin

Et politisk flertall på Stortinget sørger nå for at...

Ferrari forsinker elbil som ingen gider kobe

Mangel på etterspørsel etter elektriske superbiler får Ferrari til...

Fabrikk eksploderer igjen – resirkulering av batterier fra elbiler

Førti brannmenn ble sendt til en batterifabrikk i Skottland...

BMW er ikke i tvil: Hydrogen er det rette valget

Mens andre nøler, satser BMW på hydrogenteknologi. En ny...

Tesla stuper i nok et land – 30 prosent er borte

Tesla har det tøft. Selv om den nye Model...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København – men før politiet ankom, tok to menn saken i egne hender. Trafikken i København...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en bensindrevet rekkeviddeforlenger for elbiler. Den gamle i3 REx-teknologien skal visstnok løse rekkeviddeangsten. En prototype med...

Lamborghini-eier tatt i 188 km/t med politiets nye våpen

En Lamborghini-eier ble overrasket av politiet i Syd- og Sønderjylland, som målte superbilen til 188 km/t under en treningsøvelse med nye lasermålere. Nå risikerer...

Studie: Lyder fra elbiler forvirrer fotgjengere

En ny studie fra Chalmers tekniska högskola i Sverige viser at de lovpålagte varsellydene i elbiler er vanskelige å finne, noe som utgjør en...

Ny fartskamera fanger opp 1000 sjåfører hver eneste dag

San Franciscos nye fartskameraer har fanget opp 31000 sjåfører i løpet av de første 30 dagene. Fartsbøter kan være så høye som 3500 kroner....