8. februar, 2025

Mange sjåfører er overrasket over dyrt trafikkforbud

Mange dansker følger generelt trafikklover og regler godt. Men et nytt forbud overrasker likevel.

Et nytt og dyrt trafikkforbud har overrasket mange danske sjåfører. Både i Tyskland og Sverige er det innført nye lovkrav til vinterdekk, noe som kan få store konsekvenser for de mange danskene som kjører utenlands med bil.

Forbudet mot enkelte typer vinterdekk er allerede i kraft, og det er derfor viktig at sjåførene setter seg grundig inn i de nye reglene før de krysser grensen.

I Tyskland er det nå et krav at vinterdekk eller helårsdekk er merket med fjell- og snøfnuggsymbolet, også kjent som 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), når det er vinterforhold. Dette gjelder uansett alder på dekkene.

I Sverige er reglene litt annerledes. Her skal vinterdekk eller helårsdekk ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter i perioden 1. desember til 30. mars når det er vintervær.

Men fra 1. desember 2024 skal dekkene også være merket med fjell- og snøfnuggsymbol eller være piggdekk.

Dekk merket kun med M+S (Mud & Snow) oppfyller ikke lenger kravene i de to landene. Det betyr at mange danske sjåfører som tidligere hadde kort med M+S-dekk nå må ha nye dekk for å overholde lovverket.

– Selv om vi i Danmark er vant til at det ikke er spesifikke lovpålagte krav til vinterdekk, må man i både Sverige og Tyskland nå ha dekk med fjell- og snøfnugglogo dersom det er vintervær.

– Og det er sjåførens eget ansvar å holde styr på gjeldende regler, sier Jesper Valentin Lund, konseptsjef i AutoPartner.

Han understreker at det er viktig å holde seg oppdatert på reglene, da de kan endre seg fra år til år.

– Generelt sett er dansker flinke til å sette seg inn i reglene. Men skal du til et reisemål hvor du har kart fra før, er det lett å glemme å se etter oppdateringer. Derfor risikerer mange å bli overrasket fordi de trodde de hadde reglene under kontroll.

I tillegg til å oppfylle lovkrav, er det også viktig å sørge for at dekkene er effektive under vinterforhold.

– For at et vinterdekk skal være effektivt under glatte forhold, anbefaler vi at dekkmønsteret ikke faller under fire millimeter.

– Av sikkerhetsmessige årsaker bør dette aldri skje, uavhengig av hva det enkelte lands lovverk sier. I tillegg bør du sørge for at du kjenner reglene, inkludert eventuelle nye oppdateringer, i landene du skal kjøre i, sier Jesper Valentin Lund.

Boosted har tidligere skrevet om hva det koster å bli tatt med de nå forbudte vinterdekkene i Tyskland. Politiet i Tyskland har håndhevet de nye reglene siden 1. oktober i år. Og det er en dyr fornøyelse. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Ford taper 100 millioner kroner dagen på elbiler

Hver eneste dag investerer Ford over 100 millioner kroner...

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer:...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det...

Dane har kjøpt sjeldne Koenigsegg for 12 millioner DKK.

Den skulle ha tre sylindre, men er nå kun...

Volkswagen avslører siste bensinbil – "Vi er bak"

Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....